Śledztwo w sprawie fuzji Lotosu z Orlenem. Morawiecki reaguje
Prokuratura Okręgowa w Płocku wszczęła śledztwo, dotyczące połączenia Orlenu z Grupą Lotos. - Fuzja Orlenu i Lotosu została przeprowadzona modelowo, z uwzględnieniem wycen przeprowadzonych przez profesjonalne firmy działające na rynku - komentuje Mateusz Morawiecki.
Rzeczniczka Prokuratury Okręgowej w Płocku, prokurator Iwona Śmigielska-Kowalska, poinformowała we wtorek, że śledztwo w sprawie połączenia w 2022 roku Orlenu z Grupą Lotos wszczęto po złożonych zawiadomieniach.
Morawiecki broni fuzji. "Powinni otrzymać pochwałę"
Do informacji tych odniósł się we wtorek także były premier Mateusz Morawiecki.
- Fuzja Orlenu i Lotosu została przeprowadzona modelowo z uwzględnieniem wycen przeprowadzonych przez profesjonalne firmy działające na rynku. Osoby odpowiedzialne za fuzję, na czele z kierownictwem Orlenu, powinny otrzymać pochwałę - stwierdził były premier.
- Nie będę się wypowiadać w kwestii decyzji prokuratury. Mogę powiedzieć tylko, jako osoba, która przez ostatnie 20 kilka lat obserwowała bardzo wiele transakcji, że pierwsze - taka transakcja połączenia dwóch przedsiębiorstw ma ogromny sens z punktu widzenia polskiej gospodarki, a także z punktu widzenia akcjonariuszy tego połączonego przedsiębiorstwa - podkreślił Morawiecki.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
"Taktują siebie jak raka". Wskazał niebezpieczny trend w polityce
Fuzja pod lupą prokuratury
W lipcu 2023 roku Najwyższa Izba Kontroli sporządziła raport dotyczący m.in. fuzji Orlenu z Lotosem po kontroli w Ministerstwie Aktywów Państwowych. Dziennikarze TVN24 dotarli do nadal nieopublikowanego dokumentu. Według NIK Saudi Aramco zapłaciło o 7,2 mld zł mniej za część Lotosu, niż była ona warta.
W 2022 roku Sąd Rejonowy dla Łodzi-Śródmieścia w Łodzi XX Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego zarejestrował połączenie PKN Orlen z Grupą Lotos.
Wcześniej, w styczniu 2022 roku, zgodnie z wymogami KE, Orlen przedstawił środki zaradcze planowane w związku z przejęciem Grupy Lotos. M.in. informowano, że węgierski MOL przejmie 417 stacji paliw sieci Grupy Lotos w Polsce, a Orlen kupi od MOL 144 stacje paliw na Węgrzech oraz 41 stacji paliw na Słowacji. Obszar logistyki paliw i asfaltu w ramach spółki Lotos Terminale kupi Unimot. Natomiast Lotos Biopaliwa kupi firma Rossi Biofuel.
Jak informował Orlen, wynegocjował, że Saudi Aramco kupi 30 proc. akcji gdańskiej rafinerii Grupy Lotos i uzgodnił długoterminowy kontrakt na dostawy od 200 tys. do 337 tys. baryłek ropy dziennie, przy czym docelowy wolumen dostaw saudyjskiego surowca powinien wynieść 20 mln ton rocznie.