Zabrze. Dotacja przyznana, miasto zbuduje dwa nowe dworce autobusowej
Umowę na unijną dotację do budowy dwóch nowych dworców autobusowych w Zabrzu przekazał władzom miasta marszałek woj. śląskiego Jakub Chełstowski. Inwestycje mają powstać kosztem ok. 120 mln zł w miejscu istniejących dworców, w centrum i dzielnicy Rokitnica.
Zabrzański samorząd już pod koniec września ubiegłego roku informował o otrzymaniu dotacji do budowy „centrów przesiadkowych”. Znajdą się one przy ul. Goethego oraz przy ul. Krakowskiej i Ofiar Katynia. Obejmujący oba obiekty unijny projekt oszacowano na 119,5 mln zł; dotacja wynosi 96,4 mln zł.
- W pierwszej lokalizacji przewidziano budowę obiektu o powierzchni ok. 10,4 tys. m kw. z peronami komunikacji autobusowej, parkingiem P&R oraz poczekalnią i usługami towarzyszącymi. W drugiej lokalizacji zaplanowano perony otwarte, niewielki parking zewnętrzny oraz obiekt o powierzchni 276 m kw. (poczekalnia i drobne usługi) – poinformował zabrzański magistrat.
W obu miejscach dostępne będą stacje ładowanie pojazdów elektrycznych, strefy Kiss&Ride oraz infrastruktury towarzyszącej (biletomaty, tablice dynamicznej informacji pasażerskiej i tablice zajętości miejsc na parkingu P&R). Przewidziano także przebudowę dróg i sieci infrastruktury.
Zabrze. Powstaną nowe dworce autobusowe
Dworzec w centrum ma przyjąć formę trzykondygnacyjnego obiektu o długości boku przylegającego do ul. Goethego 120 m i powierzchni użytkowej ponad 10 tys. m kw. Na parterze mają znaleźć się w nim miejsca postojowe dla autobusów (11 stanowisk, w tym 3 dla oczekujących) oraz pas postojowy o długości 48 m dla taksówek i busów, poczekalnie i pomieszczenia obsługi.
Na dwóch kolejnych piętrach przewidziano garaż ze 138 miejscami postojowymi, w tym 10 miejsc dla niepełnosprawnych, 9 miejsc tzw. kiss&ride i 6 miejsc ładowania samochodów elektrycznych (jedną ładowarkę przewidziano też na parterze dla autobusu elektrycznego). Nad częścią obiektu ma znaleźć się czwarta kondygnacja, tzw. zielony dach z tarasem widokowym.
Nowy dworzec nie będzie jednak połączony funkcjonalnie (kładką czy tunelem) z praktycznie przylegającym do niego peronem zabrzańskiego dworca kolejowego. Pasażerowie będą, jak dotąd, pokonywali 220 metrów pieszo do istniejącego budynku dworca kolejowego i dostawali się na peron przejściem pod torami.
Wokół nowego dworca w centrum przebudowana ma zostać infrastruktura drogowa (założono m.in. dwa ronda na ul. Goethego) oraz piesza. Powstać mają też odcinku dróg rowerowych i wiata dla rowerów, w okolicy nie ma jednak dotąd żadnej innej drogi rowerowej.
Dworzec w Rokitnicy zaprojektowano jako parterowy budynek o powierzchni 300 m kw. z 6 przykrytymi wspólnym zadaszeniem (wiatą) stanowiskami dla autobusów (w tym 1 z ładowarką elektryczną), 3 miejscami dla taksówek i 3 dla taksówek lub busów, 15 miejscami dla samochodów osobowych (w tym 2 z możliwością ładowania samochodów elektrycznych) i 2 miejscami dla niepełnosprawnych.
Także tam zaplanowano przebudowę infrastruktury drogowej i pieszej oraz budowę przy dworcu odcinków ścieżek rowerowych.