Zabrze. Miasto inwestuje w centra przesiadkowe

Budowę dwóch nowych dworców autobusowych z parkingami oraz infrastrukturą rowerową i miejscami do ładowania dla samochodów elektrycznych planuje samorząd Zabrza. Ich koszt to blisko 120 mln złotych.

Dworzec autobusowy w Zabrzu i jego okolicę przejdą ogromną przemianę.
Dworzec autobusowy w Zabrzu i jego okolicę przejdą ogromną przemianę.
Źródło zdjęć: © UM Zabrze | UM Zabrze

Nowe dworce powstaną na terenie istniejących, w centrum miasta przy ul. Goethego oraz przy ul. Krakowskiej i Ofiar Katynia w Rokitnicy. Pierwszy z nich składać się będzie z trzykondygnacyjnego obiektu o powierzchni użytkowej ponad 10 tys. m kw. Na parterze mają znaleźć się w nim miejsca postojowe dla autobusów (11 stanowisk, w tym 3 dla oczekujących) oraz pas postojowy o długości 48 m dla taksówek i busów, poczekalnie i pomieszczenia obsługi.

Na dwóch kolejnych piętrach przewidziano garaż ze 138 miejscami postojowymi, w tym 10 miejsc dla niepełnosprawnych, 9 miejsc tzw. kiss&ride i 6 miejsc ładowania samochodów elektrycznych (jedną ładowarkę przewidziano też na parterze dla autobusu elektrycznego). Nad częścią obiektu ma znaleźć się czwarta kondygnacja - tzw. zielony dach z tarasem widokowym.

Nowy dworzec autobusowy przy ul. Goethego nie będzie połączony funkcjonalnie (kładką czy tunelem) z praktycznie przylegającym do niego peronem zabrzańskiego dworca kolejowego. Pasażerowie będą, jak dotąd, pokonywali 220 metrów pieszo do istniejącego budynku dworca kolejowego i dostawali się na peron tamtejszym przejściem pod torami.

Wokół nowego dworca w centrum przebudowana ma zostać infrastruktura drogowa (założono m.in. dwa ronda na ul. Goethego) oraz piesza. Powstać mają też odcinku dróg rowerowych i wiata dla rowerów, w okolicy nie ma jednak dotąd żadnej innej drogi rowerowej.

Dworzec w Rokitnicy zaprojektowano jako parterowy budynek o powierzchni 300 m kw. z 6 przykrytymi wspólnym zadaszeniem (wiatą) stanowiskami dla autobusów (w tym 1 z ładowarką elektryczną), 3 miejscami dla taksówek i 3 dla taksówek lub busów, 15 miejscami dla samochodów osobowych (w tym 2 z możliwością ładowania samochodów elektrycznych) i 2 miejscami dla niepełnosprawnych.

Także tam zaplanowano przebudowę infrastruktury drogowej i pieszej oraz budowę przy dworcu odcinków ścieżek rowerowych.

Koszt większego obiektu, w centrum, oszacowano na 66,6 mln zł netto; tańszego, w Rokitnicy, na 21,4 mln zł netto. Dworzec w centrum ma powstać do końca kwietnia 2023 r., w Rokitnicy – do końca listopada 2022 r. Termin składania ofert przypada obecnie na 7 grudnia br.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (2)