Śląskie. Za ile minut autobus? Kolejnych 90 tablic elektronicznych na przystankach ZTM
W 18 gminach na blisko 90 przystankach komunikacji miejskiej Zarząd Transportu Metropolitalnego zainstalował kolejne tablice Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej. To urządzenia, dzięki którym pasażerowie wiedzą, za ile minut przyjedzie ich autobus, tramwaj i trolejbus.
11.03.2021 | aktual.: 06.03.2024 20:41
Zarząd Transportu Metropolitalnego, największy organizator komunikacji miejskiej w Polsce, przechodzi transformację cyfrową.
- Pierwszy kwartał 2021 roku to okres znacznego przyspieszenia tego procesu – przekonuje Michał Wawrzaszek, rzecznik prasowy ZTM. - Zmianą, którą pasażerowie najbardziej docenią i najszybciej zauważą, jest znaczne zwiększenie liczby tablic SDIP przy przystankach komunikacji miejskiej. ZTM uruchomił 59 nowych takich urządzeń, a kolejnych 30 czeka na odbiór techniczny – dodaje Wawrzaszek.
Dzięki każdemu z nich pasażerowie mogą dowiedzieć się, za ile minut przyjedzie dany autobus, tramwaj lub trolejbus. Tym samym podróżnym służy już w sumie 309 takich urządzeń w 22 gminach.
Kolejnych 30 tablic zostało już zainstalowanych, obecnie trwają ich odbiory techniczne. Specjaliści z ZTM i GZM sprawdzają m.in. dokumentację techniczną oraz właściwe działanie tablic.
Śląskie. System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej. Docelowo ponad pół tysiąca tablic
– Rozwój Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej to bardzo ważny punkt naszej działalności. Chcemy w jak największym stopniu ułatwiać przemieszczanie się komunikacją publiczną. Docelowo uruchomimy ponad 550 elektronicznych tablic – zapowiada Małgorzata Gutowska, dyrektor Zarządu Transportu Metropolitalnego.
Nowe urządzenia działają już m.in. w Będzinie, Bytomiu, Chorzowie, Gliwicach, Rudzie Śląskiej, Siemianowicach Śląskich, Zabrzu, Sosnowcu i Katowicach.
– Tym samym komunikacja miejska staje się jeszcze bardziej przyjazna. W porównaniu do poprzednich wersji, nowe urządzenia mają dodatkowe udogodnienia. Chodzi m.in. o wyświetlanie informacji po obu stronach oraz ich zmieniony kształt, dzięki czemu treści są lepiej czytelne. Ponadto na każdej tablicy znajduje się kamera, która dba o bezpieczeństwo i przeciwdziała aktom wandalizmu – dodaje Gutowska.
Transformacja cyfrowa ZTM. Zdalne załatwianie spraw przez aplikację mobilną
Od 22 marca podróżni będą mogli załatwiać większość spraw przez Portal Klienta, aplikacje mobilne lub w automatach biletowych.
– Idziemy z duchem czasu. Sprawy załatwiane w POK, pasażerowie będą mogli załatwić zdalnie. Tak jest szybciej, wygodniej i bezpieczniej, szczególnie w dzisiejszych czasach. Podróżni, którzy preferują bardziej tradycyjne rozwiązania, nadal będą mogli wszystko załatwić w 10 Punktach Obsługi Pasażera – wskazuje Andrzej Stangret, zastępca dyrektora ds. handlowych w Zarządzie Transportu Metropolitalnego.
– Do tej zmiany przygotowywaliśmy się kilka miesięcy. W ubiegłym roku m.in. wprowadziliśmy możliwość zamówienia karty ŚKUP do domu. Ponadto zwiększyliśmy zakres uprawnień Punktów Obsługi Pasażera oraz wydłużyliśmy ich godziny otwarcia. Warto wspomnieć o aplikacji Mobilny ŚKUP, którą w ubiegłym roku udostępniliśmy, a z początkiem tego roku rozszerzyliśmy jej funkcjonalność – dodaje Stangret.
Śląskie. Automaty solarne z nową funkcjonalnością. 48 nowych biletomatów ZTM
Cyfryzacja obejmuje nie tylkotablice SDIP i punkty obsługi, ale również kanały sprzedaży. Nową funkcjonalność zyskały solarne automaty biletowe. Od końca lutego w urządzeniach tych można płacić kartą.
To pilotażowy program, dzięki któremu uruchomiono 10 takich punktów sprzedaży. Urządzenia te zostały zainstalowane w gminach, gdzie do tej pory nie funkcjonowały żadne biletomaty. Zarząd Transportu Metropolitalnego równolegle prowadzi postępowanie przetargowe na zakup 48 stacjonarnych biletomatów.