Śląskie. W Świętochłowicach i Zabrzu wyremontują torowiska
Wykonawców dwóch modernizacji infrastruktury tramwajowej w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii wybierają Tramwaje Śląskie. W Świętochłowicach remont ma objąć 2,5 km ul. Łagiewnickiej, w Zabrzu 3,1 km linii nr 3 w dzielnicy Mikulczyce.
W Świętochłowicach przygotowywany jest remont ul. Łagiewnickiej w dzielnicy Chropaczów – od ul. Barlickiego do granicy Bytomia, obejmujący wymianą torowiska tramwajowego i sieci trakcyjnej, a także przebudowę układu komunikacyjnego drogi (nową jezdnię, odwodnienie, chodniki, drogę dla rowerów i oświetlenie).
Tamtejszą jednotorową linią tramwajową kursuje linia nr 17, łącząca Chorzów, przez centrum Świętochłowic i dzielnice Chropaczów oraz Lipiny, z pętlą tramwajową w dzielnicy Chebzie w Rudzie Śląskiej. W obecnym zamówieniu przewidziano do przebudowy 2,5 km tej linii.
Finansująca wymianę infrastruktury tramwajowej spółka TŚ współpracuje z lokalnym samorządem, który sfinansuje zamawianą w tym samym przetargu przebudowę układu komunikacyjnego ul. Łagiewnickiej wraz z odwodnieniem, oświetleniem i organizacją ruchu.
W trwającym od marca br. przetargu na to zamówienie, na którego sfinansowanie Tramwaje przeznaczyły 39,6 mln zł brutto, spłynęło osiem ofert. Najtańszą, za 39,9 mln zł brutto, złożyła spółka Silesia Invest.
Na część drogową inwestycji świętochłowicki samorząd pozyskał wsparcie z rządowych funduszy. Do Świętochłowic trafiła największa w skali woj. śląskiego dotacja z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg (RFRD) – 12,6 mln zł do projektu określonego na 25,1 mln zł. Kolejne 5 mln zł na ten cel Świętochłowice otrzymały z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych (RFIL).
Śląskie. Tramwaje Śląskie przebudują torowisko w Zabrzu
W podobnym terminie Tramwaje Śląskie rozpoczęły samodzielny już przetarg na przebudowę torowiska tramwajowego w Zabrzu od pętli Mikulczyce do skrzyżowania ul. Mikulczyckiej z ul. Dygasińskiego, łącznie z pętlą. Obecnie kursuje tamtędy linia nr 3 z dzielnicy Mikulczyce, przez centrum miasta, do dzielnicy Makoszowy.
Przewidziany do przebudowy odcinek jest jednotorowy, o długości 3,1 km (wyjątkiem jest pętla). Wiedzie w ciągu ulic Mikulczyckiej, Hagera oraz Tarnopolskiej, w części torowiskiem wydzielonym (tam ma być zastosowany nowy tor z podkładami strunobetonowymi) w części w śladzie jezdni (szyny w kanałach płyt torowych).
Z prac wyłączono odcinek wzdłuż ul. Przystankowej (o długości ok. 450 metrów, obecnie jest tam mijanka). Z dokumentacji przetargowej TŚ wynika, że zabrzański samorząd planuje tam budowę centrum przesiadkowego – projekt nowego układu torowo-drogowego wzdłuż ul. Przystankowej ma być częścią tej inwestycji.
W tym przetargu spłynęło osiem ofert. Najtańszą, za 27,8 mln zł brutto, złożyła firma NJN Damian Kłosek z Knurowa. Operator tramwajów zarezerwował dotąd pod tym kątem 17,9 mln zł brutto.