Bielsko-Biała. Konkurs na projekt centrum przesiadkowego rozstrzygnięty. Nie było pierwszej nagrody
Konkurs na opracowanie koncepcji urbanistyczno-architektonicznej centrum przesiadkowego w Bielsku-Białej, przygotowany na zlecenie miasta przez bielski oddział Stowarzyszenia Architektów Polskich, został rozstrzygnięty. Jury nie przyznało pierwszej nagrody.
28.05.2021 17:32
Konkurs został ogłoszony w grudniu 2020 roku, prace można było składać do 30 kwietnia. 57 uczestników zgłosiło wnioski o dopuszczenie do konkursu, 51 zostało dopuszczonych, natomiast prace złożyło 11 uczestników, z czego 10 spełniło warunki co do kompletu prac projektowych.
Prace oceniał sąd konkursowy pod przewodnictwem Małgorzaty Pilinkiewicz z Izby Architektów Rzeczpospolitej Polskiej i Stowarzyszenia Architektów Polskich Oddział Katowice.
Pula nagród wynosiła 120.000 zł. Druga nagroda w konkursie i 47.500 zł została przyznana zespołowi autorskiemu w składzie: Martyna Kotulek, Zuzanna Wojciech, Aleksandra Targiel, Jakub Jopek i Michał Kościelny. Podobnie drugą nagrodę i również 47.500 zł sąd konkursowy przyznał zespołowi autorskiemu w składzie: Michał Stangel, Tomasz Bradecki, Michał Beim, Anna Czapla i Karina Kędrak. Trzecia nagroda w kwocie 15.000 zł trafiła do zespołu w składzie Stanisław Botwina i Jakub Botwina.
Były też dwa wyróżnienia, po 5.000 zł każde. Pierwsze z nich przyznano zespołowi autorskiemu: Katarzyna Jucha, Michał Jania, Filip Łękawski i Sebastian Kulik. Drugie wyróżnienie decyzją sądu konkursowego trafiło do zespołu autorskiego w składzie: Marcin Kryjak, Edward Kryjak, Paulina Wiśniewska i Karolina Gula.
- Przeanalizowaliśmy wszystkie aspekty i rozwiązania oraz pomysły, które były zaprezentowane we wszystkich pracach – mówiła przewodnicząca sądu konkursowego Małgorzaty Pilinkiewicz.
Bielsko-Biała. Konkurs rozstrzygnięty
Celem konkursu było wybranie najlepszej koncepcji urbanistyczno-architektonicznej w planowaniu i wyznaczaniu kierunków rozwoju przestrzennego miasta.
Centrum przesiadkowe ma powstać w okolicach bielskich dworców – kolejowego i autobusowego. Plany zakładają usprawnienie połączeń z drogami S1 i S52. Lokalny transport samochodowy ułatwić ma dodatkowo powstanie nowego łącznika w postaci planowanej ulicy Nowopiekarskiej. Rozwiązanie to będzie pełnić funkcję północnej śródmiejskiej obwodnicy miasta. Powstanie nowe połączenie ulic Krakowskiej z Warszawską, wykorzystujące istniejącą ulicę Piekarską.
Według szacunków, budowa węzła przesiadkowego wraz z powstaniem ulicy Nowopiekarskiej będzie kosztować ok. 400 mln zł i zamknie się w okresie 7 lat.