Śląskie. Pociągi na linii Bytom – Gliwice pomkną trzy razy szybciej niż dotychczas
Prace na linii kolejowej łączącej Bytom z Gliwicami zakończyła spółka PKP Polskie Linie Kolejowe. Na trasie tej obecnie kursują pociągi towarowe, a w grudniu powinny też na nią wrócić składy pasażerskie.
Wartą ponad 315 mln zł brutto umowę na rewitalizację w trybie "projektuj i buduj" odcinków Bytom – Zabrze Biskupice – Maciejów oraz Dorota – Mysłowice Brzezinka PKP PLK podpisały z firmą PORR w styczniu 2019 r.
Zasadnicze prace na szlaku Bytom – Zabrze Biskupice – Maciejów objęły łącznie ok. 11,9 km linii kolejowych, a prace na odcinku Dorota – Mysłowice Brzezinka – ok. 15,5 km.
Śląskie. W grudniu pociągi między Bytomiem a Gliwicami pojadą 100 km/h
Prace na odcinku Bytom – Maciejów Płn. objęły wymianę ok. 18 km torów, 30 km sieci trakcyjnej i 21 rozjazdów. Odnowiono też trzy nastawnie – jedną w Maciejowie Północnym i dwie w Zabrzu Biskupicach, a także wiadukt kolejowy na szlaku Bytom Bobrek – Zabrze Biskupice.
Remont linii łączącej Bytom z Gliwicami zakończyły się. Pociągi towarowe będą mogły od grudnia (po zakończeniu m.in. certyfikacji) jeździć z prędkością do 100 km/h – trzykrotnie szybciej niż przed modernizacją. Zarazem pociągi mają jeździć ciszej dzięki zastosowaniu szyn bezstykowych oraz zabudowie ekranów akustycznych.
Linia Gliwice – Bytom jest ważna w ruchu towarowym, jednak już w maju br. Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia zapowiedziała, że w nowym kolejowym rozkładzie jazdy (wchodzącym w życie w połowie grudnia) zapłaci m.in. za uruchomienie 15 par takich połączeń na trasie Gliwice - Bytom, gdzie pociągi pasażerskie nie kursują od 2013 roku.
Zakładana jest częstotliwość co godzinę w godzinach szczytu i co dwie godziny poza szczytem, a połączenia mają zostać dopasowane m.in. do funkcjonowania gliwickich zakładów pracy. Czas jazdy między centrum Gliwic a centrum Bytomia wyniesie 20 minut.