Śląsk. Podróże bez tłoku, będzie więcej pociągów między Katowicami a Gliwicami
Gliwice i Katowice połączy nowa para torów. Dzięki temu na trasie będzie mogło jeździć więcej pociągów.
Trasa kolejowa Gliwice – Katowice jest jedną z najbardziej obciążonych w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Odcinek długości ok. 30 km stanowi kręgosłup komunikacyjny w GZM i jest jednym z ważniejszych elementów koncepcji Kolei Metropolitalnej.
Obecnie na trasie jeżdżą zarówno pociągi Kolei Śląskich jak i składy dalekobieżne, co wymusza wydłużenie odstępów między nimi. Budowa nowych torów oddzieli od siebie ruch lokalny od krajowego i międzynarodowego. Spółka PKP PLK przygotowuje się do tej inwestycji i właśnie ogłosiła przetarg na opracowanie studium wykonalności dla tego odcinka.
Śląsk. Budowa nowych torów między Katowicami a Gliwicami
– Obecnie często pociągi regionalne muszą ustępować pierwszeństwa przejazdu – nawet opóźnionym – pociągom kategorii premium lub międzynarodowym, co oznacza w praktyce wywołanie „efektu domina” opóźnień w sieci. Ponadto przepustowość tej linii, jak i całego węzła katowickiego, zbliża się już do maksimum i bez oddzielenia ruchu aglomeracyjnego utrudnione jest zwiększanie oferty przewozowej na tej trasie. Budowa odseparowanego torowiska na trasie Gliwice-Katowice ma ogromne znaczenie dla przyszłej Kolei Metropolitalnej – tłumaczy Grzegorz Kwitek, członek zarządu GZM, w którym odpowiada za sprawy związane z transportem publicznym.
Po nowej parze torów będą jeździły wyłącznie pociągi obsługujące połączenia aglomeracyjne.
– Dzięki jego powstaniu możliwym będzie wprowadzeniu standardu, do którego dążymy, by pociągi wewnątrz metropolii kursowały co kilkanaście minut, a pasażerowie nie musieli patrzeć w rozkład jazdy, by wiedzieć, że "zaraz coś przyjedzie”. Ze względu na tak duże znaczenie tej inwestycji metropolia w połowie sfinansuje powstanie tego opracowania - podkreśla Kwitek.
W GZM trwają również przygotowania do złożenia dokumentacji projektowej w drugim etapie oceny wniosków.