Gliwice. Budowa Centrum Przesiadkowego. Zamknięta ulica, zmiana dojazdu do dworca PKP
Od czwartku 8 kwietnia wprowadzono w Gliwicach tymczasową organizację ruchu na ul. Okopowej oraz w rejonie skrzyżowania ul. Bohaterów Getta Warszawskiego z ul. Zwycięstwa, łącznie ze zmianą dojazdu do dworca PKP.
Zmiany w organizacji ruchu to pokłosie przebudowy układu drogowego po południowej stronie dworca PKP w ramach budowy Centrum Przesiadkowego w Gliwicach, które kosztować będzie prawie 184 mln złotych.
Ulica Okopowa została zamknięta, nastąpiła też zmiana dojazdu do dworca kolejowego. - Wlot na dworzec PKP zamknięto, natomiast na istniejącym wylocie z dworca został wprowadzony ruch dwukierunkowy. Prosimy o zachowanie ostrożności oraz zwracanie uwagi na oznakowanie tymczasowe! – informuje gliwicki magistrat.
Inwestycja po południowej stronie dworca kolejowego gruntownie zmieni wygląd śródmieścia Gliwic. Po północnej stronie wraz z Centrum Przesiadkowym ma powstać przyjazna i funkcjonalna przestrzeń miejska.
Plac przed dworcem PKP zyska jednolitą nawierzchnię z granitowych płyt, na placu stanie fontanna w formie lustra wody z pojedynczymi wodotryskami i ławki.
Na ul. Bohaterów Getta Warszawskiego powstaną bus pasy, wyspy separacyjne z azylami dla przechodniów i ścieżka pieszo-rowerowa łącząca plac dworcowy z drogą rowerową projektowaną wzdłuż ul. Jagiellońskiej.
Gliwice. Budowa Centrum Przesiadkowego. Zniknie torowisko
Ul. Zwycięstwa zyska wykończenie z granitowej kostki. Zniknie torowisko, a jezdnia zostanie zwężona. Powstanie też ciąg pieszo-rowerowy. Na placu Piastów ruch będzie odbywał się na zasadzie jednokierunkowego przejazdu wokół wyspy centralnej oraz wyspy peronowej. Nie zabraknie także ciągów pieszo-rowerowych przebiegających przez plac i małej architektury, przebudowana będzie też sieć oświetleniowa.
Koronawirus. Optymizm członka rady ds. COVID-19 przy premierze Morawieckim
Ul. Okopowa zostanie rozbudowana i połączona z pętlą autobusową linii A4 przy placu dworcowym. Na ul. Na Piasku zaplanowano z kolei utworzenie miejsc postojowych.
Na terenie całej inwestycji, w rejonie przejść dla pieszych i zatok autobusowych zaprojektowano tzw. pola uwagi lub pola prowadzące, które ułatwią poruszanie się osobom niewidomym i słabowidzącym.
Gliwice. Centrum Przesiadkowe kosztuje ponad 40 mln złotych
Przebudowana zostanie również sygnalizacja świetlna – zostanie dostosowana do geometrii powstałego układu drogowego i organizacji ruchu. Ponadto zaplanowano remont ciągu pieszo-rowerowego przy ul. gen. Leona Berbeckiego na odcinku od alei Przyjaźni do ul. Aleksandra Fredry.
Projekt zakłada wprowadzenie maksymalnej ilość zieleni, na jaką pozwala infrastruktura podziemna.
Przebudowa układu komunikacyjnego po południowej stronie linii kolejowej realizowana przez firmę Eurovia Polska będzie kosztować ponad 41 mln zł i zostanie sfinansowana z budżetu Gliwic. Prace powinny się zakończyć pod koniec 2022 roku.