RegionalneŚląskGliwice. Centrum przesiadkowe odmieni śródmieście, na razie trudno przejechać przez miasto

Gliwice. Centrum przesiadkowe odmieni śródmieście, na razie trudno przejechać przez miasto

Trwają pracę przy budowie gliwickiego centrum przesiadkowego. Zanim się zakończą, kierowcy przechodzą gehennę. Utrudnienia dotyczą zarówno głównych arterii, z którymi skomunikowane będzie samo centrum, jak i mniejszych dróg przebudowywanych w związku z tą inwestycją.

Gliwice. Prace przy budowie centrum przesiadkowego idą pełną parą.
Gliwice. Prace przy budowie centrum przesiadkowego idą pełną parą.
Źródło zdjęć: © UM Gliwice | R. Neumann

12.03.2021 21:24

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Centrum przesiadkowe, nazywane też Zachodnią Bramą Metropolii, zlokalizowano na dawnych terenach kolejowych po północnej stronie gliwickiego dworca kolejowego. Skomunikowane z głównymi ulicami Tarnogórską i Toszecką ma łączyć kolej, autobusy miejskie, regionalne i międzynarodowe, a także parkingi dla samochodów i rowerów.

Centrum przesiadkowe ma być częścią modernizowanego w Gliwicach systemu komunikacyjnego, którego drugim kluczowym elementem jest otwarty w grudniu 2016 r., po remoncie, gliwicki dworzec kolejowy. Po południowej części dworca przebudowane zostaną okoliczne ulice, m.in. przelotowa ul. Bohaterów Getta Warszawskiego i Plac Piastów, będący dotąd węzłem autobusów miejskich.

Wszystkie nowe części inwestycji już powstają i powinny być gotowe do końca 2022 r. Wartość prac to 184 mln zł brutto.

Gliwice. Utrudnienia w związku z budową centrum przesiadkowego

Pół roku od rozpoczęcia prac gotowa jest już konstrukcja podziemna budynku służącego obsłudze pasażerów, widać też pierwsze zarysy szkieletu jego kondygnacji nadziemnych. W dalszym ciągu prowadzone są roboty związane z budową nowego przejścia podziemnego i przebudową istniejącego tunelu pod torami oraz prace związane z zewnętrzną infrastrukturą podziemną (kanalizacją deszczową, sanitarną, siecią wodociągową, telekomunikacyjną i elektryczną) – zarówno na terenie przyszłego centrum przesiadkowego, jak i przy ulicach Tarnogórskiej i Toszeckiej. Rozpoczął się także montaż konstrukcji pierwszych zadaszeń.

Wraz z dalszymi etapami inwestycji przeprowadzi remonty znajdujących się w pobliżu zabytków: ponadstuletniej kolejowej wieży ciśnień przy ul. Kolberga, a także budynku dawnej huty szkła przy ul. Toszeckiej 2b, w którym zostaną zabezpieczone otwory okienne i drzwiowe oraz będą wymienione konstrukcja i pokrycie dachu.

Przebudowę kilku ulic lub ich fragmentów w ścisłym centrum Gliwic tamtejsza miejska spółka drogowa zakontraktowała pod koniec grudnia ub. roku za ponad 41 mln zł. Spółka Eurovia Polska rozpoczęła zasadnicze prace ponad tydzień temu od ul. Na Piasku, na której do końca kwietnia obowiązuje zakaz ruchu (z wyjątkiem dojazdu i dojścia do posesji oraz siedzib firm; nie ma też możliwości parkowania).

W tym rejonie na placu Piastów docelowy ruch będzie się odbywał jednokierunkowo wokół wyspy centralnej oraz wyspy peronowej. Ul. Okopowa zostanie rozbudowana i połączona z pętlą autobusową linii A4 przy placu dworcowym. Na ul. Na Piasku powstaną miejsca postojowe – zarówno po wschodniej, jak i zachodniej jej stronie.

Na ul. Bohaterów Getta Warszawskiego powstaną buspasy, wyspy separacyjne z azylami dla przechodniów i ścieżka pieszo-rowerowa łącząca plac dworcowy z drogą rowerową projektowaną wzdłuż ul. Jagiellońskiej. Fragment ul. Zwycięstwa zyska wykończenie z granitowej kostki. Zniknie dawne torowisko, po zlikwidowanych w mieście kilka lat temu tramwajach, a jezdnia zostanie zwężona.

Na terenie całej inwestycji powstaną nowe chodniki z ułatwieniami dla osób niedowidzących i drogi pieszo-rowerowe.

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Zobacz także
Komentarze (0)