Gliwice znalazły pieniądze na dalszą budowę Drogowej Trasy Średnicowej
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego wyznaczyło ostateczny termin porozumienia władz województwa i Gliwic w sprawie Drogowej Trasy Średnicowej. Do 5 sierpnia musieli podpisać umowę - i udało się. Po długich i burzliwych negocjacjach Mirosław Sekuła i Zygmunt Frankiewicz zawiązali w końcu współpracę dotyczącą dalszej budowy odcinka G2 DTŚ.
Rozmowy pomiędzy marszałkiem województwa śląskiego a prezydentem Gliwic trwały już od 3 lipca. Wtedy podobno doszli do porozumienia w prawie wszystkich spornych kwestiach, poza jedną - Gliwice nie chciały ponosić pełnej odpowiedzialności za ewentualne dodatkowe koszty budowy.
Na początku odcinek G2 był dofinansowany z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego, jednakże podczas realizacji zwiększyły się koszty i pojawiła się kilkusetmilionowa luka. Wtedy Ministerstwo Rozwoju Regionalnego zgodziło się na przejęcie dalszych kosztów budowy przez Krajowy Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko. Gliwice zostały beneficjentem tych środków unijnych, za realizację inwestycji mają być odpowiedzialne i miasto, i Województwo Śląskie.
Dzięki temu, że zarządzający budową nareszcie się dogadali, mogą być już uruchomione środki z unijnego programu., których jest ok. 450 mln zł.
- Te środki, których beneficjentem będą Gliwice zamykają luki w finansowaniu ostatniego odcinka G2. Zatem najpewniej w przyszłym roku zakończą się na nim prace. Będzie to uwieńczeniem tej największej inwestycji Województwa Śląskiego, którą samorząd wojewódzki prowadzi w imieniu miast, przez które przebiega Drogowa Trasa Średnicowa - powiedział marszałek Sekuła.
Umowa zawiera także ważne zapisy dotyczące podziału odpowiedzialności za ewentualne koszty podczas realizacji tej inwestycji. Stanowiło to jeden z głównych punktów negocjacji dotyczących treści umowy.
Planowany łączny koszt realizacji odcinka G2 to ok. 954,6 mln zł. Dotychczas wykonano prace na kwotę ok. 386,9 mln zł. Odcinek ten ma mieć 5,6 km długości i połączyć węzeł przy ul. Kujawskiej z węzłem w rejonie ul. Portowej. Na tej trasie zostanie wybudowanych 14 wiaduktów, mostów i kładek, a także ponad 490-metrowy tunel pod ścisłym centrum Gliwic.
Na budowę DTŚ od Katowic do Gliwic wydano łącznie ok. 2,8 mld zł.
Budowa Drogowej Trasy Średnicowej to największa inwestycja Samorządu Województwa Śląskiego. Urząd Marszałkowski wraz ze spółką DTŚ S.A. w Katowicach w imieniu samorządów miast realizuje tą inwestycję na podstawie porozumienia zawartego w 1999 r.