Sejm: przyjął poprawki do ustawy o zarządzaniu kryzysowym
Sejmowe komisje przyjęły w piątek część poprawek zgłoszonych w drugim czytaniu do ustawy o gotowości cywilnej i zarządzaniu kryzysowym w czasie pokoju. Teraz projekt trafi do trzeciego czytania w Sejmie.
Przepadły m.in. poprawki zgłaszane przez Waldemara Pawlaka (PSL), dotyczące m.in. trybu wydawania poleceń między urzędnikami rządowymi a samorządowymi. W jednej ze zmian poseł proponował, by to komendant główny, wojewódzki i powiatowy Państwowej Straży Pożarnej mogli decydować w sprawach ratownictwa i ochrony przeciwpożarowej.
Projekt ustawy o gotowości cywilnej i cywilnym zarządzaniu kryzysowym w czasie pokoju przygotował rząd. Nowa ustawa ma doprowadzić do stworzenia systemu bezpieczeństwa wewnętrznego, obejmującego ochronę przed pożarami i klęskami żywiołowymi oraz ratownictwo ekologiczne, chemiczne i medyczne.
Ustawa określa zasady finansowania działań w sytuacjach kryzysowych; powstaną rezerwy w budżetach gmin, powiatów i województw oraz w budżecie państwa. Określa też kompetencje organów administracji i kadry zarządzającej sytuacjami kryzysowymi w samorządach.
Przepisy projektowanej ustawy opisują w jakich przypadkach następuje ograniczenie wolności i praw obywatelskich podczas sytuacji kryzysowych. Chodzi m.in. o obowiązek odpowiedniego zachowania się obywateli - podczas ewakuacji, czy poddania się kwarantannie.
Za zarządzanie kryzysowe odpowiedzialni są premier - w jego imieniu działa minister spraw wewnętrznych, wojewoda, starosta i wójt. Wspierać ich będą odpowiednie (krajowy, wojewódzkie, powiatowe i ew. gminne) urzędy zarządzania kryzysowego i centra ratownictwa i reagowania kryzysowego. (mk)