Trwa ładowanie...

Scenariusze wojenne. Jak obronić kraje bałtyckie?

Na luki i niedoskonałość strategii odparcia ataku ze strony Rosji na wschodnich flankach NATO zwraca uwagę generał Alexander Sollfrank. Zdaniem wojskowego, bez inwestycji w infrastrukturę drogową Litwy, Łotwy, Estonii i Polski nie ma gotowości do obrony przed wrogiem.

Żołnierze z państw NATO podczas wspólnych manewrów w OrzyszuŻołnierze z państw NATO podczas wspólnych manewrów w OrzyszuŹródło: PAP, fot: Tomasz Waszczuk
d19octw
d19octw

Ekspert z dowództwa NATO, szef Połączonego Dowództwa Wsparcia, generał Alexander Sollfrank ostrzega, że sytuacja jest poważna. Wciąż nie ma autostrady i szybkiego połączenia kolejowego pomiędzy poszczególnymi krajami nadbałtyckimi. Wojskowy zaznacza, że to infrastruktura konieczna w przypadku ataku wroga na wschodnie granice sojuszu.

Jak tłumaczy generał w rozmowie z Reutersem, najwyższy czas, aby jasno zostały określone procedury i techniczne możliwości szybkiego przerzutu ciężkiego uzbrojenia i amunicji. Po poszerzeniu paktu wschodnia granica NATO liczy około 4 tysięcy kilometrów, zatem mobilność wojsk jest w tej sytuacji warunkiem obrony przed wrogim atakiem z Rosji.

d19octw

NATO rozważa wojenne scenariusze. Co, jeśli Rosjanie uderzą na kraje bałtyckie?

Zdaniem wojskowego, państwa bałtyckie po dołączeniu Szwecji i Finlandii zyskały zaplecze na zachód od swoich morskich granic. Jednak wciąż nie ma recepty na ewentualny błyskawiczną napaść ze strony Kremla na Litwę, Łotwę czy Estonię.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

W niedzielę startują finałowe mecze w PGE Ekstralidze

Dlatego też w tych krajach zadawane są pytania o strategię wojsk alianckich w takiej sytuacji. Militarny potencjał każdego z tych państw jest zbyt mały, by mogły samodzielnie powstrzymać rosyjską inwazję.

d19octw

Często rozważany jest scenariusz, który zakłada równoczesne uderzenie rosyjskich wojsk na Litwę z obwodu królewieckiego i Białorusi. To doprowadzić mogłoby do odcięcia państw bałtyckich od Polski.

Jak zwraca uwagę "Rzeczpospolita", właśnie oddany został do użytku ostatni odcinek Via Baltica na terenie naszego kraju - obwodnicy Łomży w ciągu trasy szybkiego ruchu S-61. To umożliwia dotarcie bez przeszkód z zachodu Europy do granicy polsko-litewskiej w Budzisku, jednak przedostanie się dalej na wschód może być już trudniejsze.

d19octw

Od sześciu lat autostradą można dojechać z Mariampola do Kowna. Budowa autostrady do granicy z Łotwą ma się dopiero zacząć.

W szybkim przerzucie wojsk NATO mogłaby pomóc kolej. Ale kolejowe połączenie też nie jest doskonałe. Europejskie tory prowadzą najdalej z Polski do Kowna. Dalej pozostaje stara infrastruktura odziedziczona po ZSRR.

d19octw

Istnieje plan nowej infrastruktury kolejowej - Rail Baltica. Ma to być szybka trasa między Warszawą a Helsinkami. Jednak plan jest opóźniony o przynajmniej pięć lat. Powodem tych opóźnień w realizacji założenia jest wiele problemów, między innymi rosnące koszty inwestycji, czy też wysoka inflacja w ostatnich latach.

Źródło: rp.pl

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
d19octw
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

WP Wiadomości na:

Wyłączono komentarze

Jako redakcja Wirtualnej Polski doceniamy zaangażowanie naszych czytelników w komentarzach. Jednak niektóre tematy wywołują komentarze wykraczające poza granice kulturalnej dyskusji. Dbając o jej jakość, zdecydowaliśmy się wyłączyć sekcję komentarzy pod tym artykułem.

Redakcja Wirtualnej Polski
d19octw
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj