Sankcje pogrążają rosyjskie linie lotnicze. Samoloty są rozbierane na części

Rosyjskie linie lotnicze, w tym kontrolowany przez państwo Aerofłot, rozpoczęły rozbierać swoje samoloty, aby zabezpieczyć części zamienne, których nie mogą już kupować za granicą z powodu zachodnich sankcji - podał we wtorek Reuters. Podjęte kroki mają spowodować, że pozostałe maszyny wyprodukowane za granicą będą mogły latać co najmniej do 2025 roku.

Sankcje pogrążają rosyjskie linie lotnicze. Samoloty są rozbierane na części
Sankcje pogrążają rosyjskie linie lotnicze. Samoloty są rozbierane na części
Źródło zdjęć: © East News | YURI KADOBNOV
Radosław Opas

09.08.2022 14:12

Reuters poinformował, że Aerofłot rozebrał co najmniej jeden samolot Suchoi Superjet 100 i jeden Airbus A350. Obie maszyny są obecnie uziemione i rozmontowywane. Jak podało źródło amerykańskiej agencji, Airbus A350 jest prawie nowy.

Serwis Flightradar, który pokazuje lokalizację statków powietrznych na mapie w czasie rzeczywistym, wskazuje, że od końca lipca Aerofłot nie korzystał z około 50 swoich samolotów. Trzy z siedmiu Airbusów A350, które wchodzą w skład floty firmy, od około trzech miesięcy nie wystartowały z lotniska.

"Sankcje nałożone na Rosję po tym, jak pod koniec lutego wysłała ona swoje wojska do Ukrainy, uniemożliwiły jej liniom lotniczym uzyskanie części zamiennych lub poddanie się konserwacji na Zachodzie" - pisze Reuters, wskazując, że większość rosyjskiej floty samolotów składa się z zachodnich samolotów pasażerskich.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz też: Niespotykane straty Rosjan. "Putin szuka sposobu"

Rosjanie nie będą mieli czym latać? Samolotów coraz mniej

Dziennikarze zaznaczają, że po wejściu w życie sankcji utrzymanie nowoczesnych samolotów w użyciu będzie "wyzwaniem" nawet dla wysoko rozwiniętej i kompetentnej rosyjskiej bazy inżynieryjnej.

Rosyjskie ministerstwo transportu już wcześniej apelowało do linii lotniczych, by rozbierały one niektóre swoje samoloty na części w celu zapewnienia działania pozostałych maszyn przynajmniej do 2025 roku.

"Aerofłot, niegdyś jedna z najlepszych linii lotniczych na świecie, ale teraz zależna od pomocy państwa, odnotowała 22-procentowy spadek ruchu w drugim kwartale tego roku w porównaniu z rokiem poprzednim" - przypomina Reuters, podkreślając znaczenie zachodnich sankcji.

Źródło: Reuters

Przeczytaj również:

Wybrane dla Ciebie