Supermyśliwce ochraniają mundial w Katarze

Na początku listopada do Kataru została przebazowana 12. Eskadra Royal Air Force uzbrojona w myśliwce wielozadaniowe Eurofighter Typhoon. Jednym z elementów zaplanowanej na pół roku misji pod kryptonimem Project Thariya będzie zapewnienie ochrony z powietrza mistrzostwom świata w piłce nożnej. Wspomniana eskadra jest jednostką specyficzną – chociaż wchodzi w skład brytyjskich sił powietrznych, w eskadrze obok Brytyjczyków służą również piloci i mechanicy z Kataru. Jest to forma szkolenia przygotowująca Katarczyków do późniejszej służby na identycznych samolotach zamówionych przez katarskie siły powietrzne.

Eurofighter RAF
Eurofighter RAF
Źródło zdjęć: © Licencjodawca | MACIEJ_HYPS

Pierwsze egzemplarze Typhoonów zostały już dostarczone Katarowi i weszły do uzbrojenia 7. Eskadry. Tam też służą już pierwsi piloci wyszkoleni przez Brytyjczyków. Również katarska eskadra zostanie zaangażowana do ochrony mistrzostw świata. Obie eskadry będą współpracowały w wykonywaniu zadań air policing gwarantując bezpieczeństwo sportowcom i kibicom z całego świata. Mistrzostwa świata rozpoczynają się 20 listopada i potrwają do 18 grudnia.

Pierwsze cztery myśliwce przeleciały z Wielkiej Brytanii do Kataru pod koniec września. Kolejne cztery dołączyły do nich w drugiej dekadzie października. Katar do tej pory odebrał cztery z dwudziestu czterech myśliwców tego typu, które zamówił w 2017 roku. Dostawa kolejnych czterech samolotów jest spodziewana jeszcze przed rozpoczęciem turnieju. Razem da to szesnaście Typhoonów strzegących katarskiej przestrzeni powietrznej.

Rząd Kataru zawarł 10 grudnia 2017 roku kontrakt na dostawę dwudziestu czterech myśliwców wielozadaniowych Eurofighter Typhoon. Podpisy pod umową złożyli brytyjski sekretarz obrony Gavin Williamson i katarski minister obrony Chalid ibn Muhammad al-Atijja. Wartość umowy wynosi 6 miliardów funtów. W ramach kontraktu zawarto porozumienie z MBDA na dostawy pocisków powietrze–powietrze Meteor i powietrze–ziemia Brimstone oraz bomb kierowanych Paveway IV. Częścią umowy było stworzenie mieszanej eskadry w ramach RAF-u, która jest wykorzystywana do szkolenia, dzięki czemu w momencie otrzymywania pierwszych własnych samolotów, katarscy piloci będą już mieli trzyletnie doświadczenie w lataniu na tym typie myśliwca.

12. Eskadrę odtworzono w 2018 roku jako pierwszą mieszaną jednostkę brytyjskich sił powietrznych od zakończenia drugiej wojny światowej. Pierwsi Katarczycy zostali do niej skierowani w czerwcu 2020 roku. Eskadra stacjonuje w bazie RAF Coningsby. Wcześniej przez ćwierć wieku 12. Eskadra (Bombowa) latała na Tornadach – zakończyła swoje operacje w grudniu 2017 roku. Odtworzona eskadra jest już pozbawiona dopisku "bombowa". Od momentu jej utworzenia już kilkukrotnie przebazowywała się czasowo do Kataru na różnego rodzaju ćwiczenia. Jednostka jest uzbrojona w myśliwce Eurofighter Typhoon FGR.4.

Według pierwotnych planów, po zakończeniu półrocznej misji w Katarze, eskadra miała się stać ponownie całkowicie brytyjska i zostać przezbrojona w starszą wersję myśliwców Typhoon Tranche 1. Była przeznaczona do odgrywania podwójnej roli – jednostki obrony powietrznej i "agresorów". Plany te prawdopodobnie ulegną zmianie. Chociaż nie ma jeszcze oficjalnej informacji wskazują na to poszlaki. Po pierwsze: w Wielkiej Brytanii ciągle szkoli się szesnastu katarskich pilotów i jest bardzo prawdopodobne, że przed powrotem do Kataru zostaną oni skierowani na pewien czas do 12. Eskadry. Po drugie: Typhoony Tranche 1, które miały stanowić nowe uzbrojenie eskadry zostały wytypowane do wycofania ze służby już w 2025 roku. Przezbrojenie eskadry, co jest procesem długim i skompilowanym, staje się w takich okolicznościach pozbawione sensu.

Źródło artykułu:konflikty.pl
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (4)