HistoriaPropaganda sukcesu epoki Gierka

Propaganda sukcesu epoki Gierka

- W propagandzie gierkowskiej chwalono się wszystkim. Na przykład tym, że litrowa butelka Coca-Coli ma już zakrętkę, a nie kapsel. Z czasem to wszystko zaczęło być coraz bardziej śmieszne – mówi dr hab. Marcin Zaremba z Instytutu Historycznego Uniwersytetu Warszawskiego.

Propaganda sukcesu epoki Gierka
Źródło zdjęć: © PAP

12.05.2016 16:32

Polacy z nadzieją przywitali rządy Edwarda Gierka, który – w wyniku dramatycznych wydarzeń Grudnia '70, które wstrząsnęły Polską – zastąpił Władysława Gomułkę na stanowisku I Sekretarza KC PZPR. Pierwszy raz zobaczyli go 20 grudnia 1970 r. na ekranie telewizorów.

- Wydawał się być zaprzeczeniem Gomułki. Był wysoki, przystojny, w dobrze skrojonym garniturze, miał dobrą dykcję. Sprawnie odczytał przemówienie, w którym w sprawie masakry na Wybrzeżu próbował przyznać rację zarówno protestującym stoczniowcom, jak i strzelającym do nich milicjantom. Miliony Polaków uwierzyły w obietnice, które już wkrótce gierkowska propaganda przekuła w hasło ''budowy drugiej Polski'' – mówi prowadzący program prof. Antoni Dudek.

Gierkowska propaganda miała pokazać, że Polską lat 70. rządzi dynamiczna, technokratyczna, sprawna i kompetentna ekipa. Chodziło też o rozbudzenie dumy z osiągnięć ''państwa ludowego'' kierowanego przez ten nową elitę polityczną. Trzecim elementem było propagowanie tzw. ''ludzi dobrej roboty'', co oznaczało powrót do idei ''przodowników pracy'' z okresu stalinowskiego.

- Chwalono się wszystkim. Na przykład tym, że litrowa butelka Coca-Coli ma już zakrętkę, a nie kapsel. Z czasem zaczęło to wszystko być coraz bardziej śmieszne – zauważa dr hab. Marcin Zaremba z Instytutu Historycznego Uniwersytetu Warszawskiego.

Lansowany przez gierkowską propagandę cukierkowy obraz rzeczywistości zaczął się kruszyć w drugiej połowie lat 70. Nawet kierownictwo PZPR zauważyło, że przesadzono w koloryzowaniu szarego oblicza PRL.

- Dostrzeżono, że następuje rozejście się między rzeczywistością przedstawioną w mediach, filmach, na plakatach a tym, co ludzie naprawdę mogą osiągnąć. Polacy żyli w dwóch światach: braków i szarości oraz medialno-telewizyjnym, gdzie mówiono ciągle o sukcesach – mówi dr hab. Marcin Zaremba.

W programie "Tajemnice PRL" przedstawiamy najważniejsze wydarzenia i zjawiska społeczne z Polski ludowej. Program prowadzi prof. Antoni Dudek, przewodniczący Rady IPN. Gościnnie w programie wystąpią historycy - najlepsi specjaliści w omawianych tematach.

Źródło artykułu:WP Kobieta
historiaprlpropaganda
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)