Trwa ładowanie...
dptnp02

Projekt zmian w cenach biletów

Komitet Rady Ministrów przyjął i rekomendował Radzie Ministrów projekt nowelizacji ustawy o uprawnieniach do bezpłatnych i ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego - poinformował w poniedziałek Wirtualną Polskę CirPress.

dptnp02
dptnp02

Projekt przedłożył minister finansów Marek Belka.

Najważniejszą zmianą w ustawie jest wprowadzenie w miejsce dotychczasowych biletów bezpłatnych - biletów z ulgą 78-procentową, a w przypadku biletów z 50-procentową ulgą - z 37-procentową.

Według autorów projektu, zmiana ta jest uzasadniona potwierdzoną przez kontrole opinią, że najczęstszym źródłem nadużyć jest sprzedaż biletów bezpłatnych, które w transporcie kolejowym nie są w ogóle rejestrowane i ewidencjonowane.

Podobnie jest w transporcie autobusowym. Przewoźnik, wystawiając bilet bezpłatny, otrzymuje z budżetu państwa równowartość ceny tego biletu, bez ponoszenia dodatkowych kosztów, jest więc tym samym bezpośrednio zainteresowany w wystawianiu ich w maksymalnej ilości.

dptnp02

Jak zakłada projekt, wprowadzenie biletów z 78-procentową ulgą zobliguje przewoźników do wprowadzania kwoty pobranej do kasy oraz do odprowadzania podatku VAT od ceny sprzedanego biletu. Pozwoli także ograniczyć dotychczasowe nieprawidłowości i nadużycia.

W projekcie pozostawiono ulgę 100-procentową służbom mundurowym, obowiązującą wyłącznie w przejazdach koleją. Natomiast żołnierze odbywający niezawodową służbę wojskową (z wyjątkiem służby okresowej i nadterminowej) będą uprawnieni do korzystania z ulgi 78-procentowej.

Kolejna zmiana przepisów wiąże się z ulgami wprowadzonymi przez przewoźników. Ustawodawca chce, aby przewoźnicy mieli obowiązek stosowania kas rejestrujących, co skutecznie zapobiegnie wydrukowaniu w miejsce pełnopłatnego biletu dwóch biletów ulgowych.

Obecnie w transporcie kolejowym ulgi pokrywa się z dotacji przedmiotowej, której stawki są corocznie określane przez ministra finansów w postaci rozporządzenia, a w transporcie autobusowym przewoźnicy mają obowiązek honorowania bezpłatnych i ulgowych przejazdów osób uprawnionych, budżet państwa natomiast jest zobowiązany do uzupełnienia im ubytku wpływów.

Dotychczasowe rozwiązanie - według ministra finansów - sprawia, że budżet państwa nie może weryfikować opłat za rachunki przedstawiane przez przewoźników autobusowych. W latach 1999-2001 wydatki budżetowe na ten cel wzrosły aż trzykrotnie. (mk)

dptnp02
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

WP Wiadomości na:

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
dptnp02
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj