PolskaPracodawcy przeciwni zakazowi sprzedaży promocyjnej

Pracodawcy przeciwni zakazowi sprzedaży promocyjnej

20.05.2002 15:50, aktualizacja: 22.06.2002 14:29

Rząd powinien wycofać się z planów wprowadzenia zakazu sprzedaży bez marży oraz zakazu sprzedaży promocyjnej - uważają władze Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych. Ich zdaniem, Unia Europejska nie wymaga takich rozwiązań.

Takie propozycje zawiera rządowy projekt ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Przyjęte w projekcie rozwiązania są sprzeczne z konstytucyjną zasadą swobodnego prowadzenia działalności gospodarczej, czyli swobody konkurowania - powiedział na poniedziałkowej konferencji Dariusz Chrzanowski, dyrektor departamentu lobbyingu gospodarczego Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych.

W opinii Konfederacji, zamiast zakazu sprzedawania artykułów bez marży handlowej, powinno się wprowadzić np. dozwolony czas promocji cenowej danego towaru. Takie rozwiązanie z jednej strony chroniłoby rynek przed nadużywaniem niektórych form promocji, z drugiej strony dawałoby szansę konsumentom na dokonanie korzystnych zakupów.

Pracodawcy podobnie ocenili planowany zakaz udzielania premii o wartości przekraczającej wartość towaru lub usługi. Chodzi tu m.in. o wycieczkę zagraniczną jako premię za kupno określonej ilości towaru albo dołączanie do gazet lub innych wydawnictw różnych gadżetów. Ich zdaniem, premie w "konkursach" konsumenckich są elementem reklamy i służą nie tylko dystrybutorowi, ale również producentom.

W projekcie nowelizacji ustawy za nieuczciwą konkurencję uznaje się utrudnianie dostępu do rynku małym przedsiębiorcom poprzez sprzedaż towarów po rażąco niskiej cenie, czyli po której zostały zakupione u producenta. Dotyczy to głównie dużych sieci handlowych, dlatego w obiektach handlowych o powierzchni powyżej 400 metrów kwadratowych towary lub usługi nie będą mogły być sprzedawane po cenie nie uwzględniającej marży handlowej.

Rządowy projekt ustawy za niedozwolone uznaje również prowadzenie tzw. sprzedaży lawinowej. Taka forma handlu, w ocenie projektodawcy, jest szczególną odmianą tzw. piramid finansowych. (miz)

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Komentarze (0)
Zobacz także