Trwa ładowanie...
31-01-2012 06:11

Polscy piloci narażali życie pasażerów?

Wyloty niesprawnymi samolotami, bez działających wskaźników, nawet bez systemu nawigacji - tak przez lata wyglądało przewożenie najważniejszych osób w państwie przez lotniczy 36. specpułk. Mało tego, wiele usterek, awarii i przypadków niebezpiecznych sytuacji w trakcie lotów w ogóle ukrywano - w dokumentach nie ma po nich ani śladu. Fakt dotarł do niepublikowanych szokujących ustaleń raportu Najwyższej Izby Kontroli

Polscy piloci narażali życie pasażerów?Źródło: Rafał Meszka / newspix.pl
d4fbl2i
d4fbl2i

Kwiecień 2005 – samolot z VIP-ami na pokładzie leci z Warszawy do Bolonii i z powrotem z niesprawnym systemem nawigacyjnym.

Luty 2010 – najważniejsze osoby w państwie podróżują ze stolicy do Krakowa i z powrotem maszyną z niedziałającym wskaźnikiem poziomu oleju prawego silnika i z niedziałającą radiostacją ratowniczą.

Czerwiec 2007 – podczas lotu z warszawskiego Okęcia do Gdańska piloci przechylają samolot powyżej krytycznego poziomu...

A to tylko trzy przykłady z całej masy nieprawidłowości. W latach 2005-2010 specpułk wykonał 1500 lotów z najważniejszymi osobami na pokładzie. Inspektorzy Izby wykryli, że loty te nagminnie odbywały się ze złamaniem wszelkich procedur bezpieczeństwa. Latano bez zapasowych maszyn na wypadek awarii, były nawet podróże samolotami, które nie miały wcześniejszych oblotów komisyjnych, który dają pewność, że wszystko działa sprawnie. Zdarzały się wypadki wykonywania przez członków załogi zadań bez wymaganych uprawnień – np. rolę nawigatora pełnił pilot do tego nieprzygotowany. A niesprawdzanie prognozy pogody czy brak rekonesansu na lotniskach docelowych to już była norma.

d4fbl2i

NIK odkrył też, że w 36. pułku specjalnym dochodziło do wielu niebezpiecznych incydentów lotniczych, jak ten z przechyleniem maszyny w 2007. Tylko w 2010 r. takich niebezpiecznych sytuacji w lotach z VIP-ami było aż 68, a w czasie objętym kontrolą ponad 200. Dlatego wnioski raportu NIK okazały się dla pułku wożącego najważniejsze osoby w państwie druzgocące – sposób organizacji i przeprowadzania lotów zagrażał życiu załóg i pasażerów.

Polecamy wydanie internetowe Fakt.pl.
Chcesz bilet na Euro 2012? Dzwoń: (22) 244 31 42

d4fbl2i
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

WP Wiadomości na:

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d4fbl2i
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj