PolskaPolscy piloci narażali życie pasażerów?

Polscy piloci narażali życie pasażerów?

Wyloty niesprawnymi samolotami, bez działających wskaźników, nawet bez systemu nawigacji - tak przez lata wyglądało przewożenie najważniejszych osób w państwie przez lotniczy 36. specpułk. Mało tego, wiele usterek, awarii i przypadków niebezpiecznych sytuacji w trakcie lotów w ogóle ukrywano - w dokumentach nie ma po nich ani śladu. Fakt dotarł do niepublikowanych szokujących ustaleń raportu Najwyższej Izby Kontroli

Polscy piloci narażali życie pasażerów?
Źródło zdjęć: © Rafał Meszka / newspix.pl

Kwiecień 2005 – samolot z VIP-ami na pokładzie leci z Warszawy do Bolonii i z powrotem z niesprawnym systemem nawigacyjnym.

Luty 2010 – najważniejsze osoby w państwie podróżują ze stolicy do Krakowa i z powrotem maszyną z niedziałającym wskaźnikiem poziomu oleju prawego silnika i z niedziałającą radiostacją ratowniczą.

Czerwiec 2007 – podczas lotu z warszawskiego Okęcia do Gdańska piloci przechylają samolot powyżej krytycznego poziomu...

A to tylko trzy przykłady z całej masy nieprawidłowości. W latach 2005-2010 specpułk wykonał 1500 lotów z najważniejszymi osobami na pokładzie. Inspektorzy Izby wykryli, że loty te nagminnie odbywały się ze złamaniem wszelkich procedur bezpieczeństwa. Latano bez zapasowych maszyn na wypadek awarii, były nawet podróże samolotami, które nie miały wcześniejszych oblotów komisyjnych, który dają pewność, że wszystko działa sprawnie. Zdarzały się wypadki wykonywania przez członków załogi zadań bez wymaganych uprawnień – np. rolę nawigatora pełnił pilot do tego nieprzygotowany. A niesprawdzanie prognozy pogody czy brak rekonesansu na lotniskach docelowych to już była norma.

NIK odkrył też, że w 36. pułku specjalnym dochodziło do wielu niebezpiecznych incydentów lotniczych, jak ten z przechyleniem maszyny w 2007. Tylko w 2010 r. takich niebezpiecznych sytuacji w lotach z VIP-ami było aż 68, a w czasie objętym kontrolą ponad 200. Dlatego wnioski raportu NIK okazały się dla pułku wożącego najważniejsze osoby w państwie druzgocące – sposób organizacji i przeprowadzania lotów zagrażał życiu załóg i pasażerów.

Polecamy wydanie internetowe Fakt.pl.
Chcesz bilet na Euro 2012? Dzwoń: (22) 244 31 42

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (247)