Trwa ładowanie...

Podatek cukrowy. Wzrosty cen i spadek sprzedaży napojów gazowanych

Podatek cukrowy namieszał na polskim rynku. Po jego wejściu średnia cena za litr napojów gazowanych wzrosła o 23 proc. To nie zachęca do kupna słodkich produktów, o czym świadczą liczby.

Podatek cukrowy. Wzrost cen, spadek sprzedażyPodatek cukrowy. Wzrost cen, spadek sprzedażyŹródło: PAP
d1pdpr6
d1pdpr6

Od 1 stycznia 2021 roku w Polsce obowiązuje tzw. podatek cukrowy, który muszą płacić właściciele sklepów prowadzących sprzedaż. Oczywiście płacą jednak klienci, ponieważ wraz z wprowadzeniem nowego podatku, wzrosły ceny słodkich napojów.

Od tego momentu spada sprzedaż napojów gazowanych, a ich średnia cena za litr wzrosła o 23 proc., energetyków o 8 proc. - tak wynika z danych agencji CMR, która dodaje, że napoje gazowane sprzedawane pod marką własną sieci handlowych zdrożały nawet o 45 proc.

Podatek cukrowy. Średnia cena za litr napojów gazowanych wzrosła o 23 proc.

Warto zaznaczyć, że opłata nie dotyczy m.in. napojów z zawartością soków owocowo-warzywnych min. 20 proc. w składzie, kawy mrożone, czy też izotoniki.

Według danych CMR, w pierwszych tygodniach stycznia 2021 r. w małoformatowych sklepach niezależnych i miękkiej franczyzy, nastąpił spadek sprzedaży napojów energetyczny oraz zmniejszyła się liczba transakcji, ale przy relatywnym utrzymaniu poziomu (ujemnej) dynamiki wartości sprzedaży w porównaniu z końcówką 2020 roku. Wzrost średniej ceny energetyków w przeliczeniu na litr w styczniu 2021 wynosi blisko 8 proc.

Nowy sondaż dla WP. Cezary Tomczyk komentuje

CMR podało też, że raportowany wzrost cen dotyczy produktów brandowanych marką własną dystrybutorów oraz sieci handlowych i wynosi 23 proc.

d1pdpr6

- Natomiast ceny jednostkowe produktów topowych graczy na rynku energetyków rosną jednocyfrowo - powiedział Tomasz Rydzewski z CMR cytowany przez PAP.

Dodał, że wzrost średniej ceny za litr napoju gazowanego wynosi ponad 23 proc. i z tygodnia na tydzień zwiększa się spread cenowy w stosunku do cen sprzed 2021. Dodał, że również w napojach gazowanych, najwyższy 45-procentowy przyrost cen dotyczy produktów marek własnych sieci handlowych.

Okazuje się, że główni producenci jak CocaCola i Pepsico rosną w podobnym tempie, co cała kategoria, czyli ok. 23 proc. Z kolei najniższy poziom wzrostu cen wśród głównych producentów dotyczy produktów Schweppes oraz firmy Zbyszko.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
d1pdpr6
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

WP Wiadomości na:

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1pdpr6
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj