Podatek cukrowy. Wzrosty cen i spadek sprzedaży napojów gazowanych
Podatek cukrowy namieszał na polskim rynku. Po jego wejściu średnia cena za litr napojów gazowanych wzrosła o 23 proc. To nie zachęca do kupna słodkich produktów, o czym świadczą liczby.
Od 1 stycznia 2021 roku w Polsce obowiązuje tzw. podatek cukrowy, który muszą płacić właściciele sklepów prowadzących sprzedaż. Oczywiście płacą jednak klienci, ponieważ wraz z wprowadzeniem nowego podatku, wzrosły ceny słodkich napojów.
Od tego momentu spada sprzedaż napojów gazowanych, a ich średnia cena za litr wzrosła o 23 proc., energetyków o 8 proc. - tak wynika z danych agencji CMR, która dodaje, że napoje gazowane sprzedawane pod marką własną sieci handlowych zdrożały nawet o 45 proc.
Podatek cukrowy. Średnia cena za litr napojów gazowanych wzrosła o 23 proc.
Warto zaznaczyć, że opłata nie dotyczy m.in. napojów z zawartością soków owocowo-warzywnych min. 20 proc. w składzie, kawy mrożone, czy też izotoniki.
Według danych CMR, w pierwszych tygodniach stycznia 2021 r. w małoformatowych sklepach niezależnych i miękkiej franczyzy, nastąpił spadek sprzedaży napojów energetyczny oraz zmniejszyła się liczba transakcji, ale przy relatywnym utrzymaniu poziomu (ujemnej) dynamiki wartości sprzedaży w porównaniu z końcówką 2020 roku. Wzrost średniej ceny energetyków w przeliczeniu na litr w styczniu 2021 wynosi blisko 8 proc.
Nowy sondaż dla WP. Cezary Tomczyk komentuje
CMR podało też, że raportowany wzrost cen dotyczy produktów brandowanych marką własną dystrybutorów oraz sieci handlowych i wynosi 23 proc.
- Natomiast ceny jednostkowe produktów topowych graczy na rynku energetyków rosną jednocyfrowo - powiedział Tomasz Rydzewski z CMR cytowany przez PAP.
Dodał, że wzrost średniej ceny za litr napoju gazowanego wynosi ponad 23 proc. i z tygodnia na tydzień zwiększa się spread cenowy w stosunku do cen sprzed 2021. Dodał, że również w napojach gazowanych, najwyższy 45-procentowy przyrost cen dotyczy produktów marek własnych sieci handlowych.
Okazuje się, że główni producenci jak CocaCola i Pepsico rosną w podobnym tempie, co cała kategoria, czyli ok. 23 proc. Z kolei najniższy poziom wzrostu cen wśród głównych producentów dotyczy produktów Schweppes oraz firmy Zbyszko.