Trwa ładowanie...

Podatek cukrowy. Wzrosty cen i spadek sprzedaży napojów gazowanych

Podatek cukrowy namieszał na polskim rynku. Po jego wejściu średnia cena za litr napojów gazowanych wzrosła o 23 proc. To nie zachęca do kupna słodkich produktów, o czym świadczą liczby.
Share
Podatek cukrowy. Wzrost cen, spadek sprzedaży
Podatek cukrowy. Wzrost cen, spadek sprzedażyŹródło: PAP
d14weta

Od 1 stycznia 2021 roku w Polsce obowiązuje tzw. podatek cukrowy, który muszą płacić właściciele sklepów prowadzących sprzedaż. Oczywiście płacą jednak klienci, ponieważ wraz z wprowadzeniem nowego podatku, wzrosły ceny słodkich napojów.

Od tego momentu spada sprzedaż napojów gazowanych, a ich średnia cena za litr wzrosła o 23 proc., energetyków o 8 proc. - tak wynika z danych agencji CMR, która dodaje, że napoje gazowane sprzedawane pod marką własną sieci handlowych zdrożały nawet o 45 proc.

Podatek cukrowy. Średnia cena za litr napojów gazowanych wzrosła o 23 proc.

Warto zaznaczyć, że opłata nie dotyczy m.in. napojów z zawartością soków owocowo-warzywnych min. 20 proc. w składzie, kawy mrożone, czy też izotoniki.

d14weta

Według danych CMR, w pierwszych tygodniach stycznia 2021 r. w małoformatowych sklepach niezależnych i miękkiej franczyzy, nastąpił spadek sprzedaży napojów energetyczny oraz zmniejszyła się liczba transakcji, ale przy relatywnym utrzymaniu poziomu (ujemnej) dynamiki wartości sprzedaży w porównaniu z końcówką 2020 roku. Wzrost średniej ceny energetyków w przeliczeniu na litr w styczniu 2021 wynosi blisko 8 proc.

Nowy sondaż dla WP. Cezary Tomczyk komentuje

CMR podało też, że raportowany wzrost cen dotyczy produktów brandowanych marką własną dystrybutorów oraz sieci handlowych i wynosi 23 proc.

d14weta

- Natomiast ceny jednostkowe produktów topowych graczy na rynku energetyków rosną jednocyfrowo - powiedział Tomasz Rydzewski z CMR cytowany przez PAP.

Dodał, że wzrost średniej ceny za litr napoju gazowanego wynosi ponad 23 proc. i z tygodnia na tydzień zwiększa się spread cenowy w stosunku do cen sprzed 2021. Dodał, że również w napojach gazowanych, najwyższy 45-procentowy przyrost cen dotyczy produktów marek własnych sieci handlowych.

Okazuje się, że główni producenci jak CocaCola i Pepsico rosną w podobnym tempie, co cała kategoria, czyli ok. 23 proc. Z kolei najniższy poziom wzrostu cen wśród głównych producentów dotyczy produktów Schweppes oraz firmy Zbyszko.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

d14weta

Podziel się opinią

Share
d14weta
d14weta
Więcej tematów