Pociąg do aglomeracji kujawskiej
Bit-City to połączenie miejscowości regionu koleją metropolitalną i zintegrowanie jej z komunikacją miejską.
- To krok do powstania aglomeracji. Projekt dostał dofinansowanie właśnie jako budowa metropolii bydgosko-toruńskiej, żeby obie stolice województwa zostały połączone szybką i nowoczesną koleją - mówi Beata Krzemińska, rzecznik Urzędu Marszałkowskiego Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
Na razie projekt obejmuje północ regionu i tylko przybliża się do stolicy dawnego województwa włocławskiego, tworzącego dziś region kujawsko-pomorski.
- Ale jest już w planach Bit-City2, który obejmie całe województwo, Włocławek też - dodaje rzeczniczka.
Powstanie wówczas spora aglomeracja policentryczna z kilkoma ważnymi ośrodkami miejskimi.
1,2 mln zł na unikat
Pierwszy etap BiT-City obejmuje przebudowę torów, odnowienie dworców, budowę przystanków. Szybka kolej ma być łączona z komunikacją miejską, powstają więc węzły i platformy przesiadkowe. Kupuje się nowoczesny tabor. W komunikacji ma obowiązywać jeden wspólny bilet metropolitalny na pociąg i inne środki komunikacji publicznej.
- To unikatowy w skali kraju projekt partnerski. Udało nam się włączyć wiele podmiotów - robimy to z Bydgoszczą, Toruniem, Solcem Kujawskim, ale też z gminami, jak Cieplice, Wielka Nieszawka - tam powstają przystanki. Współpracujemy także z Polskimi Liniami Kolejowymi - wymienia Beata Krzemińska.
Bit-City to największy tego typu projekt infrastrukturalny w kraju, o łącznej wartości 1,2 miliarda złotych. Na razie realizowanych jest siedem projektów na terenie bydgosko-toruńskiego obszaru metropolitalnego. Finansowane są z one z Programu Operacyjnego „Infrastruktura i środowisko", obejmującego zadania „Transport miejski w obszarach metropolitalnych" oraz „Rozwój transportu kolejowego".
Wartość inwestycji w Toruniu przekracza 230 mln zł. Zbudowano tam m.in. tramwaj do głównej siedziby Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, dzięki czemu połączono dzielnicę, w której działa ta uczelnia, z centrum miasta. Powstał duży węzeł przesiadkowy w al. Solidarności. Wyremontowano wiadukt w newralgicznym dla miejskiej komunikacji placu Armii Krajowej koło dworca kolejowego. W mieście funkcjonuje system wyświetlaczy komunikacyjnych, pokazujący, za ile pojawi się pojazd na danej linii.
Unijne środki przeznaczono też na kupno tramwajów i rewitalizację Dworca PKP Toruń Główny. Po kapitalnym remoncie zachowana ma zostać zabytkowa bryła dworca. Powstaje tunel łączący perony. Całość ma być gotowa w lipcu 2015 r.
Przebudowywany jest też dworzec w Bydgoszczy. Ukończono już rewitalizację kluczowej dla kolejowej części BiT-City linii nr 18 Bydgoszcz-Toruń. Dzięki modernizacji torów kolejka może już osiągać dużą prędkość - 120 km na godzinę.
40 minut w elfie
Skróciło to przejazd 52-kilometrowej trasy Bydgoszcz-Toruń do 40 minut. Wcześniej zły stan linii wymuszał w wielu miejscach ograniczenie prędkości nawet do 30 kilometrów na godzinę, a podróż trwała ponad godzinę.
Remont m.in. 93 kilometrów torów kosztował 225 mln zł. Wymieniono 54 rozjazdy i wyremontowano 18 przejazdów.
Jeżdżą już tą trasą dwa elektryczne, niskopodłogowe zespoły trakcyjne. Pojazdy typu Elf przyspieszają do prędkości maksymalnej w 30 sekund. Mają ekologiczne toalety wyposażone m.in. w przewijaki dla dzieci, windy dla niepełnosprawnych, system audiowizualny, dostęp do bezprzewodowego internetu.
W sumie takich zespołów ma być pięć. Ostatni wyjedzie na tory w pierwszym kwartale 2015 r. Wartość każdego z nich to 16,5 mln zł brutto. Operatorem połączeń na trasie BiT-City są Przewozy Regionalne.
Modernizacja linii nr 18 łączy się z budową połączenia tramwajowego do wielkiej dzielnicy Fordon. To największą inwestycja, warta ponad 400 mln zł.
Stacja Bydgoszcz-Wschód została połączona windami i schodami z przystankiem tramwajowym na stawianej estakadzie - będzie to część zintegrowanej platformy przesiadkowej. W sumie do Fordonu budowanych jest prawie 10 km torów, część na wspomnianej 530-metrowej estakadzie. Na trasie ma być 13 par przystanków.
Na potrzeby dwóch nowych linii tramwajowych z Mariampola przez dworzec główny do ul. Rycerskiej oraz na Kapuściska zamówiono 12 nowoczesnych tramwajów typu Swing, z klimatyzacją i bezprzewodowym dostępem do internetu. W szczycie mają kursować co 7,5 minuty. Uruchomienie linii ma nastąpić za rok.
Projekt obejmuje też przebudowę węzłów Bydgoszcz-Leśna, Bydgoszcz-Bielawy oraz Bydgoszcz-Błonie. Koszt trzech głównych zadań z Bit-City to ponad 728 mln zł.
Solec wyszedł z cienia
W Solcu Kujawskim powstał wiadukt pod linią kolejową Bydgoszcz-Toruń. Dotąd tory przebiegały przez centrum Solca, po jednej stronie są Park Przemysłowy i osiedla, po drugiej - urzędy, banki i szkoły. Przed szlabanem na przejeździe stały po 15-20 minut kolejki aut. - Tory naprawdę dzieliły miasto na pół. To było pierwsze zakończone przedsięwzięcie BiT-City, wyjście z cienia - podkreśla rzeczniczka. Wiadukt-tunel budowano dwa i pół roku: długość 27 m, szerokość 28 m, koszt 24,5 mln zł.
Planowana jest budowa nowego dworca kolejowego połączonego z platformą przesiadkową.