Po obejrzeniu tej wystawy łatwiej rzucić palenie
Każdy palacz widząc fotogramy zgromadzone na tej wystawie – z obrzydzeniem odwróciłby wzrok, ale każdy powinien ją obejrzeć. Ostrzeżenia zdrowotne na opakowaniach papierosów, łączące tekst i ilustrację, są bowiem jednym z najbardziej efektywnych sposobów podnoszenia świadomości społecznej nt. powagi ryzyka zdrowotnego konsumpcji tytoniu i apelowania o zmniejszanie spożycia wyrobów tytoniowych.
Inauguracji ekspozycji „Siła Komunikacji Antytytoniowej" dokonano w Brukseli, w styczniu 2007 roku. Swoją drogę po Polsce wystawa – a dokładnie trzy jej wierne kopie – rozpoczęły w maju tego roku. Obejrzą ją mieszkańcy jedenastu dużych miast. W Kujawsko-Pomorskiej Szkole Wyższej wystawa zagości do 20 stycznia, następnie przeniesie się do holu bydgoskiego lotniska. Stamtąd wyruszy do Olsztyna.
Funkcjonująca pod auspicjami Głównego Inspektoratu Sanitarnego wystawa planszowa „Obrazkowe ostrzeżenia zdrowotne na paczkach papierosów” (nazwa oryginalna: „Siła Komunikacji Antytytoniowej”) otwarta jutro (9.12 br.) o godz. 11.30 w Kujawsko-Pomorskiej Szkole Wyższej ilustruje ostrzeżenia zdrowotne używane w Europie i na świecie w kontekście różnego rodzaju kampanii antytytoniowych. Ukazują one wagę mocnego i trafnego przekazu w walce przeciwko nałogowi nikotynowemu na całym świecie. Aby wystawa w pełni osiągnęła zamierzony cel, towarzyszą jej wykłady: „Jak zabija papieros”- wygłoszony przez dr Marka Jurgowiaka Collegium Medicum UMK w Toruniu oraz „Psychologiczne aspekty uzależnienia od nikotyny” – autorstwa Roberta Rejniaka – specjalisty od psychoterapii uzależnień.
Do chwili obecnej, cztery państwa członkowskie UE zdecydowały się wprowadzić obowiązkowe ostrzeżenia obrazkowe na wszystkich wyrobach tytoniowych: Belgia - od stycznia 2007, Rumunia - od czerwca 2008, Wielka Brytania - od października 2008 oraz Irlandia.
Udowodniono, że skuteczne ostrzeżenia na opakowaniach papierosów, w szczególności takie, które uwzględniają ilustracje, motywują palaczy do podjęcia decyzji rzucenia palenia, a także zmniejszają atrakcyjność tytoniu w oczach tych, którzy nie stali się jeszcze nałogowymi palaczami.
Potwierdzono, że zamieszczanie ostrzeżeń na opakowaniach jest niedrogim i silnie oddziałującym sposobem ujawniania prawdy na temat skutków konsumpcji tytoniu. Ostrzeżenia zawierające ilustracje odnoszące się do skutków palenia tytoniu okazują się szczególnie skuteczne w komunikowaniu ryzyka zdrowotnego i motywowaniu zmian w zachowaniu, takich jak rzucenie palenia lub zmniejszenie spożycia tytoniu. Ostrzegające ilustracje niosą wyraźny i bezpośredni przekaz, jasny nawet dla osób nie potrafiących pisać i czytać. Ilustracja taka redukuje ogólną atrakcyjność paczki papierosów, która spełnia ważną funkcję produktu, którego nowymi konsumentami są z reguły ludzie młodzi, z wysoką wrażliwością na komunikat wizualny i z wysoką świadomością marek.
Jakie korzyści z kampanii o wprowadzenie wymogu ostrzeżeń zdrowotnych zawierających ilustracje na wszystkich opakowaniach wyrobów tytoniowych?
**Ostrzeżenia z ilustracjami okazały się skuteczne w krajach, które wprowadziły wymóg ich zamieszczania. Przykładowo:
- w Kanadzie 58% palaczy stwierdziło, że ostrzeżenia te skłoniły ich do głębszego zastanowienia się nad zdrowotnymi skutkami palenia,
- w Brazylii 67% palaczy stwierdziło, że ostrzeżenia te wzmocniły w nich decyzję rzucenia palenia, a 54% palaczy stwierdziło, że ostrzeżenia skłoniły ich do zmiany opinii o zdrowotnych skutkach palenia,
- w Singapurze 28% palaczy stwierdziło, że ostrzeżenia te skłoniły ich do ograniczenia liczby wypalanych papierosów, a co szósty palacz stwierdzał, że pod wpływem tych ostrzeżeń zaczął unikać palenia w obecności dzieci,
- w Tajlandii 44% palaczy stwierdziło, że wskutek oddziaływania tych ostrzeżeń perspektywa rzucenia przez nich palenia w przeciągu miesiąca stała się „dużo bardziej” prawdopodobna, a 53% z nich stwierdziło, że ostrzeżenia skłaniają ich do „ częstego” zastanawiania się nad ryzykiem zdrowotnym palenia.