Pierwsze badanie digital signage w Polsce


27 proc. przedstawicieli dużych firm spotkało się z pojęciem
digital signage i rozważa wdrożenie tej technologii. W ich
komunikacji z klientami i pracownikami wciąż dominują tradycyjne
narzędzia jak ulotka i plakat, a za najważniejszą cechę komunikatu
uznają skuteczność w dotarciu do odbiorcy - wynika z badania firmy
Pentor.

Badanie wykazało, że z digital signage rozumianym jako technologia emisji dowolnej treści (zarówno reklamowej, jak i informacyjnej czy rozrywkowej) za pomocą sytemu cyfrowych wyświetlaczy, spotkało się 27 proc. respondentów. Jednocześnie grupa ta przewiduje inwestycje w nowe technologie komunikacji wizualnej i skłonna jest zapłacić za instalację digital signage ponad 5 tyś. zł. Większość badanych chciałaby rozpowszechniać za pomocą digital signage treści promocyjne (56 proc. odpowiedzi), informacje o produkcie (35 proc.) i komunikaty dla partnerów (13 proc.).

Wśród respondentów dominuje potrzeba promowania, informowania klientów i budowania wizerunku firmy, o wiele mniejsze znacznie ma zajmowanie uwagi klientów, szkolenia i komunikacja wewnętrzna. Od digital signage badani najbardziej oczekiwaliby skuteczności - tak odpowiedziało 63% respondentów (jako najważniejszą odpowiedź wskazało 35 proc., drugą pod względem ważności 18 proc., a trzecią - 9,6 proc.), oszczędności kosztów - 59% badanych (odpowiednio 22, 26 i 11 proc.) oraz w dalszej kolejności, elastyczności w modyfikowaniu treścią oraz wszechstronności zastosowań i dodatkowego źródła dochodów.

W dotychczasowych działaniach marketingowych, kwestią priorytetową dla badanych jest skuteczność i precyzja w dotarciu z komunikatem do konkretnego odbiorcy. Mierzalność efektów stawiano na trzeciej pozycji, a koszty wymieniano jako ostatnie. W komunikacji z klientem i pracownikami dominują tradycyjne narzędzia - ulotka i plakat (odpowiednio 59 i 50 proc. w przypadku klientów oraz 49 i 39 proc. w drugiej kategorii), a także spotkania i prezentacje (w przypadku klientów - 37 proc. wskazań, a pracowników - 40 proc.).

Pomimo, że oceny skuteczności dotychczasowych metod są stosunkowo nieksie (średnia ocen to 6 w 10-stopniowej skali), 23 proc. badanych nie jest skłonna do inwestycji w nowsze, efektywniejsze technologie. Główną przyczyną ich ostrożności okazuje się być cena - 41 proc. respondentów uznało ją za główne kryterium wyboru rozwiązań IT. Następne w kolejności są: niezawodność z 35 proc. i marka z 34 proc. odpowiedzi.

"Przede wszystkim należy podkreślić, że digital signage to zupełnie nowa jakość w komunikacji, którą poznały już najbardziej zaawansowane technologicznie kraje jak: Japonia, Tajwan, Stany Zjednoczone czy państwa Europy Zachodniej. W Polsce ta technologia dopiero się pojawia, więc 27 proc. osób, które zetknęły się z digital signage i co więcej, wyraża gotowość wdrożenia tego rozwiązania, nawet w cenie powyżej 5 tyś za pojedynczą instalację, to bardzo obiecujące dane. I to pomimo, że nasze firmy wciąż za najważniejsze kryterium uważają cenę. Edukacja na temat zalet digital signage, technologii dającej tak wyczekiwaną przez badanych skuteczność w dotarciu z komunikatem do odbiorcy, z pewnością przyczyni się do ożywienia rynku", - komentuje wyniki badań Michał Rędziak, menedżer ds. digital signage w Veracomp S.A.

Pentor zapytał również o potrzebę poszukiwania informacji o nowych technologiach i źródłach wiedzy na jej temat. Większość badanych (57 proc.) odpowiedziała, że poszukuje informacji o innowacjach, z czego w 60,4 proc. przypadków czerpie ją z artykułów branżowych, w 28,3 proc. z Internetu, a w 22,6 proc. z informacji z mediów (najniżej oceniono reklamę -11,3 proc. i eventy -5,7 proc). Natomiast decyzje o wyborze rozwiązań IT podejmowane są przede wszystkim pod wpływem innych osób (ekspertów, znajomych, pracowników), własnego doświadczenia i artykułów branżowych (odpowiednio 60, 57, 35 proc.; odpowiedzi przy pierwszym wskazaniu: 38, 24 i 14).


Badanie dotyczące zainteresowania nowymi technologiami wizualnymi przeprowadził Pentor Research International S.A. Oddział w Katowicach w październiku 2007 roku na zlecenie Veracomp S.A. Dane zebrano za pomocą techniki CATI - wywiad telefoniczny wspomagany komputerowo na próbie N = 100.

Źródło artykułu:WP Wiadomości
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)