Piechociński: 22-procentowy VAT przeszkadza w inwestycjach drogowych
Wiceprezes PSL Janusz Piechociński uważa, że
stawka 22 proc. VAT na inwestycje infrastrukturalne, finansowane
również ze środków unijnych, obciąża koszty budowy dróg i podnosi
udział środków krajowych w takich przedsięwzięciach.
-_ Utrzymując na inwestycje drogowe finansowane ze środków unijnych stawkę VAT na poziomie 22 proc. nie jesteśmy w stanie wykorzystać całości środków unijnych_ - podkreślił Piechociński na konferencji prasowej w Warszawie.
Według wyliczeń PSL, w latach 2007-2013, po uwzględnieniu kosztu prac projektowych, kosztu gruntów i minimalnego udziału środków krajowych w finansowaniu inwestycji infrastrukturalnych, 42,7 proc. kosztów ponoszonych na inwestycje drogowe będzie pochodzić ze środków krajowych, a 57,3 proc. ze środków unijnych.
Gdyby stawka VAT wynosiła zero procent, udział środków krajowych byłby znacznie mniejszy i wynosiłby 32 proc., a 68 proc. pochodziłoby ze środków unijnych - wynika z materiałów dostarczonych dziennikarzom na konferencji prasowej.
Piechociński zauważył również, że wydłuża się procedura wykorzystywania środków unijnych przeznaczonych na budowę dróg krajowych i autostrad.
-_ Jesteśmy przeciwnikami budowania autostrad w systemie koncesyjnym w Polsce, dopóki nie rozwiążemy problemu ceny dostępu do infrastruktury_ - powiedział wiceprezes PSL.
Piechociński zaznaczył, że w finansowaniu inwestycji drogowych nie są wykorzystywane wieloletnie obligacje drogowe. Obligacje takie miałyby być emitowane przez Bank Gospodarstwa Krajowego i byłyby wolne od podatku od zysków kapitałowych, mogłyby też być wykupywane przed terminem. (js)