ORP "Ślązak" w służbie w 2016 roku
Stocznia Marynarki Wojennej w Gdyni
Wodowanie okrętu patrolowego ORP "Ślązak" - zdjęcia
- Dzisiaj możemy świętować, ale świętować będziemy krótko. Trzeba dalej ciężko pracować nad tym, żeby polską marynarkę wojenną odbudować - mówił wicepremier, minister obrony Tomasz Siemoniak podczas uroczystości wodowania okrętu patrolowego ORP "Ślązak".
Chrzest i wodowanie miały miejsce w Stoczni Marynarki Wojennej SA w Gdyni.
ORP "Ślązak" ma nieco ponad 95 m długości. Silniki, w które został wyposażony, pozwolą mu osiągać prędkość powyżej 30 węzłów. Okręt ma też zostać wyposażony m.in. w armatę morską OTO Melara, dwie armaty Marlin-WS i cztery wyrzutnie pocisków rakietowych Grom, tak, by - poza patrolowaniem, mógł służyć m.in. zwalczaniu celów nawodnych i powietrznych.
(WP, PAP, oprac.: *mg*)
Tańsza wersja - patrolowiec
Patrolowiec "Ślązak" to okręt budowany od 2001 r., pierwotnie jako wielozadaniowa korweta typu Gawron. W lutym 2013 roku rząd, ze względu na cięcia budżetowe, zdecydował się przerwać program budowy korwety. Po rozmowach z Marynarką Wojenną i przemysłem stoczniowym postanowiono, że jednostka, której kadłub był gotowy, zostanie dokończona, ale w mniej zaawansowanej i tańszej wersji - jako patrolowiec.
"To potrzeba naszych czasów"
- Rozbudowa naszej Marynarki Wojennej to nie tylko sentyment i miłość Polaków do Bałtyku, to potrzeba naszych czasów. Nie ma wątpliwości co do tego, że potrzebujemy takich zdolności na Bałtyku. Również NATO ze względu na to, co się dzieje w Europie i wokół Europy zupełnie w nowy sposób patrzy na zdolności morskie. Pokazały to niedawno bardzo duże sojusznicze manewry na Bałtyku - powiedział Siemoniak.
Minister dodał, że Bałtyk jest akwenem strategicznym i dla naszych polskich interesów i dla interesów NATO.
Matka chrzestna
Matką chrzestną okrętu ORP "Ślązak" została Maria Waga - żona zmarłego w 2008 r. Romualda Wagi - admirała i byłego dowódcy Marynarki Wojennej.
Zakontraktowane są dwa niszczyciele min
W 2016 roku, wraz z ORP "Ślązak", do służby ma wejść drugi okręt - budowany przez prywatną stocznię Remontowa Shipbuilding z Gdańska niszczyciel min typu "Kormoran II". Zakontraktowane są także kolejne dwa niszczyciele min.