O co walczy dla nas rzecznik konsumenta


Zawyżone rachunki telefoniczne, przerwy w dostawie usług internetowych i telewizji kablowej, nierzetelność banków przy udzielaniu kredytów konsumenckich i hipotecznych, wadliwe obuwie i sprzęt RTVAGD - to najczęstsze problemy, z jakimi krakowianie zgłaszali się w zeszłym roku do miejskiego rzecznika konsumentów. Jak wynika z ogłoszonego niedawno raportu, przez 12 miesięcy rzecznik udzielił prawie 8 tys. porad.

SKOMENTUJ

Ponad 500 razy występował do przedsiębiorców w sprawie ochrony interesów konsumentów. Na 100 spraw tylko dwie zakończyły się niekorzystnie dla konsumenta. Najwięcej pytań do rzecznika dotyczyło tego, jak dochodzić swoich praw, jakie są zasady reklamacji, terminy odpowiadania na nie i na co można liczyć. Proszono również o wyjaśnienie niejasnych przepisów przy zaciąganiu kredytów, interpretację umów i regulaminów bankowych oraz analizę, czy dana umowa nie zawiera niedozwolonch klauzul.

Rzecznik doradzał, co robić w przypadku nierzetelnej opinii rzeczoznawcy czy otrzymania faktury od operatora mimo braku umowy. Przede wszystkim, wszyscy musimy nabyć coś, co się nazywa kulturą prawną- ocenia Michał Marszałek, rzecznik konsumentów. Obie strony muszą się wzajemnie szanować. Przedsiębiorca nie może traktować każdego konsumenta jak osobę chcącą wyłudzić świadczenia i musi uznać jego prawo do reklamacji. Z kolei konsument powinien zrozumieć, że rzecz jest tylko rzeczą i może mieć usterki. Większość spraw trafia do mnie dlatego, że strony, zamiast spokojnie porozmawiać, nakrzyczały na siebie w banku czy sklepie.

Marszałek zaznacza, że zamiast wchodzić w koszty sądowe, lepiej usiąść i załatwić wszystko polubownie. Czasem ze sprawy o buty za 300 zł robi się sprawa, w której koszty sięgają ponad 1 tys. Rzecznik zauważa też, że o ile wzrosła świadomość konsumentów w zakresie ochrony prawnej ich interesów, o tyle ze znajomością tego prawa jest już krucho. Z raportu wynika też, że liczba spraw, które trafiają do rzecznika, stale rośnie. W 2006 r. było ich o 100% więcej niż w roku poprzednim. Taki wzrost roszczeń i interwencji konsumentów oznacza, że duża część przedsiębiorców nadal nie respektuje praw konsumenckich.

Katarzyna Janiszewska

Wybrane dla Ciebie

Kolejne spięcie Stanowskiego z Wysocką-Schnepf. "Obsesja"
Kolejne spięcie Stanowskiego z Wysocką-Schnepf. "Obsesja"
Apartamenty Deluxe Nawrockiego. Trzaskowski zapytał o zwrot pieniędzy
Apartamenty Deluxe Nawrockiego. Trzaskowski zapytał o zwrot pieniędzy
Biejat zwróciła się do Nawrockiego. "To skandal"
Biejat zwróciła się do Nawrockiego. "To skandal"
Maciak zwrócił uwagę kandydatom. Jednak to on popełnił błąd
Maciak zwrócił uwagę kandydatom. Jednak to on popełnił błąd
Mentzen dostał pytanie. Hołownia wywołał swoją żonę
Mentzen dostał pytanie. Hołownia wywołał swoją żonę
Nawrocki z pytaniem do Trzaskowskiego. "Z panem rozmawiam"
Nawrocki z pytaniem do Trzaskowskiego. "Z panem rozmawiam"
Biejat przypomniała Nawrockiemu słowa Kaczyńskiego. "Nie jest panu wstyd?"
Biejat przypomniała Nawrockiemu słowa Kaczyńskiego. "Nie jest panu wstyd?"
Tusk o debacie. "Wybór powinien być prosty"
Tusk o debacie. "Wybór powinien być prosty"
Korzystali z sygnału TVP. Tak ich podpisali
Korzystali z sygnału TVP. Tak ich podpisali
Dulkiewicz odpowiada Nawrockiemu ws. Jerzego Ż. "Bo go schowała pana koleżanka"
Dulkiewicz odpowiada Nawrockiemu ws. Jerzego Ż. "Bo go schowała pana koleżanka"
Dwa miliony w dwie godziny. Stanowski ogłasza sukces
Dwa miliony w dwie godziny. Stanowski ogłasza sukces
Wyniki Lotto 12.05.2025 – losowania Multi Multi, Ekstra Pensja, Kaskada, Mini Lotto
Wyniki Lotto 12.05.2025 – losowania Multi Multi, Ekstra Pensja, Kaskada, Mini Lotto