Nowe paliwo. Chińczycy ogłosili przełom w motoryzacji
Chińska firma Guangzhou Automobile Group Co. poinformowała, że opracowała pierwszy na świecie silnik samochodowy zasilany amoniakiem. Innowacja ta ma na celu zmniejszenie diametralne emisji dwutlenku węgla do atmosfery.
- Pokonaliśmy problem związany z trudnością szybkiego spalania amoniaku i wykorzystaliśmy to paliwo w przemyśle samochodów osobowych - powiedział dziennikarzom Qi Hongzhong z centrum badawczo-rozwojowego GAC. - Warto zauważyć jego wartość dla społeczeństwa i zastosowań komercyjnych - dodał.
Chińskie przedsiębiorstwo opracowało 2-litrowy silnik, który może wydajniej spalać ciekły amoniak w bezpieczny sposób. Jak przekazał Qi, dzięki nowoczesnym rozwiązaniom, silnik osiąga 120 kilowatów mocy przy 90-procentowej redukcji emisji dwutlenku węgla w porównaniu z konwencjonalnymi paliwami.
Silnik został zaprezentowany w ramach corocznego pokazu nowych technologii firmy, podczas której zademonstrowano również latający samochód o nazwie Gove, przypominający swoim wyglądem dużego drona. Pokazano też minivana Trumpchi napędzanego platformą hybrydowo-wodorową, alternatywnym systemem paliwowym promowanym przez japońskiego partnera Toyotę. Motor Corp.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Kijów prosi o pomoc. Seria telefonów ws. elektrowni
Amoniak paliwem przyszłości
Amoniak jest tradycyjnie stosowany na dużą skalę w przemyśle nawozowym, służy też do produkcji urządzeń chłodniczych. Od kilku lat testowany jest jako paliwo bezemisyjne. Początkowo badano amoniak do zastosowań morskich, ze względu na konieczność realizacji przez przemysł wizji Międzynarodowej Organizacji Morskiej. Chodzi o zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych z żeglugi do 2050 roku o co najmniej 50%. Amoniak ma też ogromny potencjał w zakresie dostarczania zielonej energii do odległych systemów energetycznych, takich jak np. instalacje morskie na norweskim szelfie kontynentalnym.