NASA: po 9 latach pracy teleskop Kepler został wyłączony

Po 9 latach pracy w przestrzeni kosmicznej i zbieraniu danych NASA ogłosiła, że teleskop kosmiczny Kepler zostanie wyłączony.
Głosuj
Podziel się
Opinie
Po 9 latach NASA wyłączyła teleskop Kepler
Po 9 latach NASA wyłączyła teleskop Kepler (Wikimedia Commons CC0)
ycipk-1gngoh

NASA: teleskop Kepler odchodzi na emeryturę

Zadaniem teleskopu kosmicznego Kepler było poszukiwanie pozasłonecznych planet. Jego dane znacznie poszerzyły wiedzę naukowców - przez 9 lat pracy Kepler odkrył 2600 egzoplanet. Dzięki misji okazało się, że w kosmosie występują bardzo mocno zagęszczone układy planetarne, nawet z kilkoma planetami na orbitach i w niewielkiej odległości od swojej gwiazdy.

"Gdy 35 lat temu zaczęliśmy myśleć o tej misji, nie była znana żadna planeta poza Układem Słonecznym. A teraz, gdy wiemy, że planety są wszędzie, misja Kepler dała nam nowe szanse, pełne nadziei dla przyszłych pokoleń na eksplorację Galaktyki" – przypomniał William Borucki, naukowiec który pełnił funkcję kierownika w początkowej fazie misji Kepler.

ycipk-1gngoh

Powodem końca misji sondy Kepler jest wyczerpanie zapasów paliwa wymaganych do kontynuacji badań. NASA zadecydowała, że teleskop zostanie przeniesiony daleko od Ziemi, ze swojej bezpiecznej orbity.

NASA: sonda Kepler pracowała od 2009 roku

Teleskop Kepler został wystrzelony 6 marca 2009 roku i łączył w sobie doskonałą technikę mierzenia jasności gwiazd. Na tamte czasy Kepler był największym aparatem przeznaczonym do obserwacji w kosmosie. Początkowo Kepler obserwował stale wycinek nieba pomiędzy gwiazdozbiorami Łabędzia i Lutni. W 2013 roku doszło do awarii teleskopu, jednak naukowcom udało się ustabilizować sprzęt za pomocą ciśnienia światła słonecznego. W 2014 roku Kepler wrócił do pracy i prowadził dalsze obserwacje.

Teleskop Kepler potwierdził, że 20-50 proc. Gwiazd widzianych z Ziemi może mieć własne systemy planetarne. Teleskop odkrył również wiele układów planetarnych, gdzie szereg planet krąży bardzo blisko swojej gwiazdy macierzystej.

Polub WP Wiadomości