Reuters
homo sapiens
oprac. PJM
26-03-2024 11:58

Najnowsze odkrycie. Dane genomowe wskazały drogę

Naukowcy wiedzą dokąd udał się Homo sapiens po opuszczeniu Afryki. Najnowsze odkrycie wskazuje kierunek migracji prehistorycznych społeczności łowiecko-zbierackich. Badanie przeprowadzono w oparciu o zestawy danych genomowych pochodzące ze starożytnego DNA i współczesnych pul genowych, a także na dowodach paleoekologicznych.

Naukowcy odkryli dokąd udał się Homo sapiens po opuszczeniu Afryki Naukowcy odkryli dokąd udał się Homo sapiens po opuszczeniu Afryki Źródło: Getty Images, fot: Dani Salvà / VWPics
d1sj19u

Nasz gatunek pojawił się w Afryce ponad 300 tys. lat temu. Około 60-70 tys. lat temu Homo sapiens rozpoczął migrację z Czarnego Kontynentu - podaje Agencja Reutera. Najnowsze badanie opublikowane w czasopiśmie "Nature Communications" w poniedziałek wskazuje kierunek, w którym podążyli nasi przodkowie.

Płaskowyż Perski

Naukowcom udało się ustalić, że grupy łowców-zbieraczy, które opuściły Afrykę, przetrwały tysiące lat jako jednorodna populacja w geograficznym centrum obejmującym Iran, południowo-wschodni Irak i północno-wschodnią Arabię Saudyjską. Opisywana migracja miała miejsce zanim Homo sapiens zasiedlił całą Azję i Europę.

Odkrycie opiera się na zestawach danych genomowych pochodzących ze starożytnego DNA i współczesnych pul genowych. Naukowcy wykorzystali również dowody paleoekologiczne, które wykazały, że region ten stanowiłby idealne siedlisko. Badacze nazwali obszar Płaskowyżem Perskim.

d1sj19u

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Ukryta gra Chin. "Moralność nie jest kategorią polityczną"

Drogę wskazały genomy sprzed 45-35 tys. lat

- Nasze wyniki dostarczają pierwszego pełnego obrazu miejsca pobytu przodków wszystkich dzisiejszych nie-Afrykanów we wczesnych fazach kolonizacji Eurazji - powiedział starszy autor badania i antropolog molekularny z Uniwersytetu w Padwie we Włoszech, Luca Pagani.

- Połączenie modeli genetycznych i paleoekologicznych pozwoliło nam przewidzieć lokalizację, w której wczesne populacje ludzkie po raz pierwszy zamieszkały, gdy tylko opuściły Afrykę - dodał współautor badania, antropolog i dyrektor Australijskiego Centrum Badań nad Ewolucją Człowieka na Uniwersytecie Griffith, Michael Petraglia. Naukowcy podkreślili, że szczególnie przydatne okazały się najstarsze genomy, pochodzące sprzed 45-35 tys. lat.

Źródło: Reuters