"Nadszedł czas". Strata Titana powinna być nauczką dla całego świata
Czas rozważyć zakończenie wycieczek do wraku Titanica, ponieważ "niewiele już można się dowiedzieć" - powiedział w piątek prezes Międzynarodowego Stowarzyszenia Titanic Charles Haas.
23.06.2023 | aktual.: 24.06.2023 14:49
"Nadszedł czas, aby poważnie rozważyć, czy ludzkie wycieczki do wraku Titanica powinny się zakończyć w imię bezpieczeństwa, ponieważ stosunkowo niewiele już można się dowiedzieć z wraku" - powiedział Haas cytowany przez "Daily Mail".
"Role załogowych statków podwodnych w badaniu wraku można teraz przypisać autonomicznym pojazdom podwodnym, takim jak te, które zeszłego lata zmapowały statek i jego pole szczątków w wysokiej rozdzielczości, w szczegółach 3D" - dodał Haas.
Charles Haas dodał, że Międzynarodowe Stowarzyszenie Titanic jest głęboko wstrząśnięte i załamane śmiercią pięciu mężczyzn na pokładzie łodzi podwodnej. Wezwał do przeprowadzenia "szeroko zakrojonego i szczegółowego" śledztwa przez amerykańską straż przybrzeżną i inne organy śledcze "w celu dogłębnego zbadania projektu (firmy OceanGate), struktury, systemów komunikacji i bezpieczeństwa, polityki właścicieli oraz przygotowań i procedur awaryjnych".
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
"Tak jak Titanic dał światu lekcję podejścia do zagadnień bezpieczeństwa, tak samo strata Titana powinna być nauczką dla całego świata" - podkreślił. "Titanic nauczył również świat o niebezpieczeństwach związanych z pychą i nadmiernym poleganiem na technologii. Tragiczne zakończenie tej ekspedycji pokazało, że te lekcje wciąż pozostają do odrobienia" - zaznaczył.
Katastrofa Titana. Nie przeżył żaden z pasażerów
OceanGate oferowała turystom i podróżnikom podróże do wraku Titanica na pokładzie Titana od 2021 roku. Łódź straciła łączność z kanadyjskim statkiem Polar Prince 18 czerwca po 105 minutach od rozpoczęcia schodzenia na dno na głębokość 4 km. Znalezione w czwartek w pobliżu wraku Titanica szczątki łodzi podwodnej Titan wskazują na implozję tej jednostki.
W katastrofie zginęli dyrektor wykonawczy OceanGate Stockton Rush, jeden z najbogatszych Pakistańczyków Shahzada Dawood i jego syn Suleman, brytyjski miliarder i podróżnik Hamish Harding oraz francuski nurek Paul-Henry Nargeolet.
Czytaj także:
Źródło: "Daily Mail", Sky News, PAP