PolskaMiG-i teraz, a potem nowe samoloty

MiG‑i teraz, a potem nowe samoloty

Do Polski przyleciały ostatnie z podarowanych
przez Niemcy MiG-ów-29. Przejdą remont i najwcześniej za kilka
miesięcy część z nich zacznie latać w eskadrze w Malborku. Około
2015 roku i one, i samoloty użytkowane dotychczas przez lotnictwo
bojowe skończą służbę.

Dziś lotnictwo bojowe polskich sił powietrznych to radzieckiej produkcji myśliwsko-bombowe Su-22 i myśliwce MiG-29. W 2007 roku ma zostać sformowana pierwsza eskadra (16 sztuk) nowych wielozadaniowych F-16. Po wycofaniu w bieżącym roku myśliwskich MiG-ów-21 Siły Powietrzne mają 88 Su-22 w eskadrach w Jarosławcu, Powidzu i Świdwinie oraz 18 MiG-ów-29 w eskadrze w Mińsku Mazowieckim.

Piloci z Malborka, dawniej latający MiG-ami-21, czekają, aż pierwsze podarowane przez Niemcy MiG-i-29 opuszczą po remoncie i z unowocześnionym wyposażeniem Wojskowe Zakłady Lotnicze w Bydgoszczy. Podstawowe umiejętności podtrzymują tymczasem trenując na szkolnych Iskrach.

Lotnictwo transportowe polskich Sił Powietrznych to 24 dwupłatowe An-2, 10 samolotów An-26, 12 sztuk M-28 Bryza i cztery (docelowo sześć) zupełnie nowe CASA C295M. Pułk specjalny, obsługujący osobistości państwowe, eksploatuje dwa Tu-154 i osiem leciwych Jak- ów-40. Ten rodzaj sił zbrojnych ma także blisko 80 śmigłowców różnych typów.

W 2002 roku amerykański F-16 C/D Block 52 wygrał przetarg na nowy wielozadaniowy samolot bojowy. Umowa została podpisana wiosną ubiegłego roku, po zaakceptowaniu towarzyszącej kontraktowi na samolot umowy o zamówieniach offsetowych w polskim przemyśle.

W 2007 roku ma być gotowa pierwsza eskadra (łącznie 16 samolotów) wielozadaniowych F-16, w następnych latach trzy eskadry mają posiadać łącznie 48 tych samolotów. W latach 2012-15 dobiegnie końca okres eksploatacji Su-22 i MiG-ów-29, stanie się konieczny zakup kolejnych maszyn wielozadaniowych.

Do przejęcia F-16 przygotowuje się tymczasem dwunastu pilotów. Sześciu z nich zostanie wyszkolonych do stopnia instruktora, by uczyć następnych obsługi tego systemu uzbrojenia. Pierwszy pilot szkoli się w Stanach Zjednoczonych, następni pojadą w przyszłym roku.

Aby przygotować pilotów do nowoczesnego samolotu wielozadaniowego i zapewnić treningi tańsze niż przy użyciu czysto bojowych maszyn, potrzebne są nowe samoloty szkolno-bojowe. Po upadku programu Iryda samoloty szkolne to turbośmigłowe Orliki i odrzutowe Iskry. MON zamierza wkrótce zacząć starania o nowy samolot, który będzie mógł służyć do szkolenia i niektórych zadań bojowych.

Polskie lotnictwo wojskowe to także samoloty patrolowe i śmigłowce Marynarki Wojennej oraz śmigłowce szturmowe, wielozadaniowe i transportowe Wojsk Lądowych. MON zamierza wyposażyć wojsko w nowe śmigłowce transportowe; tym razem zamierza włączyć się w program europejski.

Źródło artykułu:PAP
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)