Trwa ładowanie...
d1z6nwu

Metro: dwie nowe stacje


W piątek otwarto dwie nowe stacje warszawskiego metra: Świętokrzyską i pl. Bankowy.

d1z6nwu
d1z6nwu

Minęło 2,5 roku od chwili otwarcia stacji Centrum. Mniej więcej tyle samo trzeba będzie poczekać na kolejny przystanek metra przy Dworcu Gdańskim. Obecnie podziemna kolejka liczy sobie 14 stacji i 15 km długości.

Stacja Świętokrzyska położona jest pod skrzyżowaniem ulic Świętokrzyskiej i Marszałkowskiej. Jest utrzymana w podobnej do poprzednich kolorystyce: ciemnozielone ściany i sufit, beżowa posadzka, tu i ówdzie niebieskie akcenty. W przyszłości Świętokrzyska ma być stacją przesiadkową z pierwszej linii metra do drugiej, przecinającej ją w tym miejscu pod kątem prostym.

Drugi z otwieranych w piątek przystanków - Ratusz - położony jest za pl. Bankowym. Stacja jest w kolorach srebrzystoszarych. W podobnej tonacji utrzymana będzie stacja przy Dworcu Gdańskim, której otwarcie zapowiedziano na 2003 r.

Stołeczni politycy zapowiadają, że już niebawem przedstawią koncepcje finansowania budowy drugiej linii metra z Bemowa na Bródno.

Prezydent Warszawy Paweł Piskorski, prymas Józef Glemp i minister transportu Jerzy Widzyk na nowej stacji merta (PAP)
Źródło: Prezydent Warszawy Paweł Piskorski, prymas Józef Glemp i minister transportu Jerzy Widzyk na nowej stacji merta (PAP)

Metro rok po roku:

  1. 1925 - Władze miasta Warszawy podjęły uchwałę o opracowaniu projektu kolei podziemnej (Metropolitain'u); 1927 - zatwierdzono szkicowy plan kierunków tras metra i rozpoczęto pierwsze badania geologiczne; 1938 - utworzono Biuro Studiów i Projektów Kolei Podziemnej; 1939 - wojna przerywa prace projektowe i przygotowawcze,
  1. 1950 - Rząd PRL podjął uchwałę o budowie metra w Warszawie; 1951 - rozpoczęto budowę metra głębokiego; 1953 - ograniczono budowę do odcinka doświadczalnego; 1957 - roboty definitywnie przerwano,
  1. 1974 - do tego roku prowadzono prace studialne; 1975 - opracowane zostały założenia techniczno - ekonomiczne I linii metra w Warszawie; 1982 - Rada Ministrów podejmuje uchwałę nr 266/82 w sprawie budowy I linii metra w Warszawie;
  1. 1983 - zostaje powołana Generalna Dyrekcja Budowy Metra, sprawująca funkcję Inwestora i Generalnego Realizatora Inwestycji; 1983 - 15 kwietnia zostaje wbity w ziemię pierwszy pal stalowy na trasie wykopu metra; 1985 - rozpoczęto budowę tunelu metodą podziemną przy użyciu tarczy;
  1. 1990 - Warszawa otrzymuje w darze 10 wagonów radzieckich; 1990 - kłopoty finansowe skłaniają władze miasta do podjęcia decyzji o ograniczeniu prac przy budowie metra; 1994 - zakupione zostają 32 wagony metra produkcji rosyjskiej;
  1. 1995 - zostaje oddany do eksploatacji I odcinek metra długości 11 km, od stacji "Kabaty" do stacji "Politechnika"; 1998 - przekazany zostaje do ruchu następny odcinek metra długości 1,5 km do stacji "Centrum"; 2000 - dostawa pierwszej partii 4 nowoczesnych pociągów (24 wagony) firmy Alstom; 2001 - oddany zostaje do ruchu 1,7 km odcinek metra do stacji "Ratusz" przy pl. Bankowym. (mag)
d1z6nwu
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

WP Wiadomości na:

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1z6nwu
Więcej tematów