Metro: dwie nowe stacje
W piątek otwarto dwie nowe stacje warszawskiego metra: Świętokrzyską i pl. Bankowy.
11.05.2001 | aktual.: 22.06.2002 14:29
Minęło 2,5 roku od chwili otwarcia stacji Centrum. Mniej więcej tyle samo trzeba będzie poczekać na kolejny przystanek metra przy Dworcu Gdańskim. Obecnie podziemna kolejka liczy sobie 14 stacji i 15 km długości.
Stacja Świętokrzyska położona jest pod skrzyżowaniem ulic Świętokrzyskiej i Marszałkowskiej. Jest utrzymana w podobnej do poprzednich kolorystyce: ciemnozielone ściany i sufit, beżowa posadzka, tu i ówdzie niebieskie akcenty. W przyszłości Świętokrzyska ma być stacją przesiadkową z pierwszej linii metra do drugiej, przecinającej ją w tym miejscu pod kątem prostym.
Drugi z otwieranych w piątek przystanków - Ratusz - położony jest za pl. Bankowym. Stacja jest w kolorach srebrzystoszarych. W podobnej tonacji utrzymana będzie stacja przy Dworcu Gdańskim, której otwarcie zapowiedziano na 2003 r.
Stołeczni politycy zapowiadają, że już niebawem przedstawią koncepcje finansowania budowy drugiej linii metra z Bemowa na Bródno.
Metro rok po roku:
- 1925 - Władze miasta Warszawy podjęły uchwałę o opracowaniu projektu kolei podziemnej (Metropolitain'u); 1927 - zatwierdzono szkicowy plan kierunków tras metra i rozpoczęto pierwsze badania geologiczne; 1938 - utworzono Biuro Studiów i Projektów Kolei Podziemnej; 1939 - wojna przerywa prace projektowe i przygotowawcze,
- 1950 - Rząd PRL podjął uchwałę o budowie metra w Warszawie; 1951 - rozpoczęto budowę metra głębokiego; 1953 - ograniczono budowę do odcinka doświadczalnego; 1957 - roboty definitywnie przerwano,
- 1974 - do tego roku prowadzono prace studialne; 1975 - opracowane zostały założenia techniczno - ekonomiczne I linii metra w Warszawie; 1982 - Rada Ministrów podejmuje uchwałę nr 266/82 w sprawie budowy I linii metra w Warszawie;
- 1983 - zostaje powołana Generalna Dyrekcja Budowy Metra, sprawująca funkcję Inwestora i Generalnego Realizatora Inwestycji; 1983 - 15 kwietnia zostaje wbity w ziemię pierwszy pal stalowy na trasie wykopu metra; 1985 - rozpoczęto budowę tunelu metodą podziemną przy użyciu tarczy;
- 1990 - Warszawa otrzymuje w darze 10 wagonów radzieckich; 1990 - kłopoty finansowe skłaniają władze miasta do podjęcia decyzji o ograniczeniu prac przy budowie metra; 1994 - zakupione zostają 32 wagony metra produkcji rosyjskiej;
- 1995 - zostaje oddany do eksploatacji I odcinek metra długości 11 km, od stacji "Kabaty" do stacji "Politechnika"; 1998 - przekazany zostaje do ruchu następny odcinek metra długości 1,5 km do stacji "Centrum"; 2000 - dostawa pierwszej partii 4 nowoczesnych pociągów (24 wagony) firmy Alstom; 2001 - oddany zostaje do ruchu 1,7 km odcinek metra do stacji "Ratusz" przy pl. Bankowym. (mag)