Materiał o golfie w TVP - niesmaczny ale nie kryptoreklama?
Za niesmaczny i nieetyczny uznał
przewodniczący KRRiT Juliusz Braun wyemitowany 1 maja w TVP
materiał o golfie i polu golfowym, którego właścicielką jest żona
szefa Telewizyjnej Agencji Informacyjnej Janusza Pieńkowskiego.
Rada nie będzie podejmować jednak żadnych działań w tej sprawie.
Materiały o golfie i polu golfowym w Woli Błędowej (pod Łodzią) wyemitowała "Panorama" i regionalna Trójka. Zdaniem jednego z członków Rady Jarosława Sellina relacja Trójki była kryptoreklamą ponieważ pojawiły się w niej elementy promocji konkretnego pola (ceny, informacje o bezpłatnych poradach instruktora). Relacja pokazana w "Panoramie" natomiast - wskazał w rozmowie z PAP - miała charakter lobbystyczny.
Tej opinii nie podzielili jednak inni członkowie Rady. Choć mieli również uwagi natury etycznej co do materiałów uznali, że w świetle prawa nie stanowiły one reklamy.
O pojawieniu się materiału na antenie TVP informowało Życie Warszawy. Dziennikarze TAI oraz posłowie z sejmowej Komisji Kultury i Środków Masowego Przekazu mieli powiedzieć gazecie, że taka relacja nie powinna ukazać się na antenie.
Bzdurą jest to, że była to jakakolwiek reklama. To był materiał o golfie - mówił wówczas PAP Pieńkowski. Według niego, relacja opierała się głównie na rozmowach z prezesem polskiego związku golfa i znanymi golfistami, a kręcona była przede wszystkim na polach w Międzyzdrojach.
Pieńkowski zaprzeczył wtedy też, że w materiale pojawiła się informacja, że w najbliższą sobotę będzie można skorzystać w Woli Błędowej z darmowych porad instruktora. Taka informacja pojawiła się - przyznał natomiast po obejrzeniu relacji we wtorek Juliusz Braun.
Według Życia Warszawy, pikanterii całej sprawie dodaje fakt, że autorem wyemitowanego materiału jest Mikołaj Madej, syn Marka Madeja, starającego się o stanowisko szefa łódzkiego ośrodka, który obecnie pełni obowiązki szefa OTV Łódź.
Pieńkowski twierdzi, że nie wiedział o przygotowywaniu opisanego materiału. (iza)