"Mamy ich". Amerykanie namierzyli chińsko-rosyjski konwój
Trzy chińskie okręty marynarki wojennej i cztery rosyjskie zostały zauważone na Morzu Beringa przez amerykańską straż przybrzeżną. Na chińsko-rosyjski konwój morski natrafiła załoga amerykańskiej łodzi patrolowej 138 kilometrów od wyspy Kiska.
- Nasza formacja działała zgodnie z międzynarodowymi zasadami i normami. Zależy nam, by potwierdzić, że napotkane przez nas chińskie i rosyjskie jednostki również działają w legalny sposób i nie stanowią zagrożenia dla interesów USA w środowisku morskim wokół Alaski – powiedział kontradmirał Nathan Moore, dowódca 17. okręgu straży przybrzeżnej.
Jak informuje portal news.sky.com, incydent miał miejsce miesiąc po wypowiedzi sekretarza generalnego NATO Jensa Stoltenberga o zainteresowaniu Chin Arktyką i rosnącym tam zapleczu wojskowym Rosji.
Chińskie i rosyjskie okręty wojenne wykryte u wybrzeży Alaski. Wpadli na nie Amerykanie
Rosja utworzyła nowe dowództwo arktyczne, aktywując dziesiątki dawnych arktycznych obiektów wojskowych z czasów sowieckich oraz konstruując wiele nowych. Według sekretarza NATO Chiny, ogłaszając się państwem "bliskim Arktyki", mają ambitniejszy plan na przyszłe działania w tym rejonie. Wiadomo, że Pekin planuje budowę największego na świecie lodołamacza.
- Chiny i Rosja zobowiązały się również do zintensyfikowania praktycznej współpracy w Arktyce. Stanowi to część pogłębiającego się partnerstwa strategicznego, które rzuca wyzwanie naszym wartościom i interesom - powiedział Stoltenberg podczas wizyty na północy Kanady.
To nie pierwszy przypadek namierzenia chińskich okrętów w pobliżu wód Alaski. We wrześniu 2021 roku kutry Coast Guard napotkały chińskie statki na Morzu Beringa i Północnym Pacyfiku, około 80 kilometrów od Wysp Aleuckich.
Chiny i Rosja zdają się bardziej współpracować niż rywalizować na tym obszarze. Wiadomo, że rejon jest bogaty w zasoby surowców naturalnych, w tym gazu ziemnego i ropy naftowej. Topnienie pokrywy lodowej sprawia, że możliwe staje się otwarcie nowych szlaków żeglugowych, szczególnie Północnej Drogi Morskiej. Szlak ten może stać się alternatywą dla tradycyjnych połączeń przez Kanał Sueski.
Moskwa i Pekin dążą do uzyskania kontroli nad zasobami naturalnymi i szlakami transportowymi. Rosja zachęca Chiny do uczestnictwa w arktycznych projektach energetycznych i przedsięwzięciach infrastrukturalnych.