Ludzie wykupowali na potęgę. Polacy o wódce za 9,99 zł
Wojny cenowe sieci handlowych doprowadziły do drastycznego obniżenia cen nawet takich produktów jak wódka. Półlitrową butelkę można było kupić za nieco mniej niż 10 złotych. Za pośrednictwem panelu badawczego Ariadna WP zapytała, co Polacy sądzą o tego typu promocjach.
Pod koniec lutego w ofertach dwóch dużych polskich sieci handlowych pojawiła się w ofercie bardzo tania wódka. Za półlitrową butelkę trzeba było zapłacić zaledwie 9,99 zł. Tymczasem, jak ustaliła WP nawet akcyza za taką butelkę jest wyższa. Jak przekazała nam Krajowa Administracja Skarbowa, "od 0,5 l czystej wódki 38 procent kwota podatku akcyzowego wynosi 14,46 zł". Efekt promocji był taki, że niektórzy Polacy kartonami kupowali tani alkohol.
Kontrowersyjna promocja wywołała dyskusję przede wszystkim ze względu na zagrożenia jakie niesie ze sobą promowanie wysokoprocentowego alkoholu w tak niskiej cenie. Wielu specjalistów wprost podkreślało szkodliwość tego typu oferty.
- 0,5 litra wódki w cenie czterech piw zawiera tyle samo alkoholu co siedem piw. Taka promocja jest szkodliwa społecznie i będzie miała fatalne skutki dla nas wszystkich - komentował w rozmowie z WP Krzysztof Brzózka, były szef Polskiej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Zasięg promocji taniego alkoholu
"Czy słyszałeś o tym, że niedawno niektóre sieci supermarketów sprzedawały wódkę w cenie 9,99 zł za półlitrową butelkę?" - na takie pytanie odpowiedzieli uczestnicy Ogólnopolskiego Panelu Badawczego Ariadna na zlecenie Wirtualnej Polski.
Okazuje się, że informacje o promocji nie dotarły do wszystkich. Twierdząco na to pytanie odpowiedziało 45 proc. osób 55 proc. uczestników badania nie słyszało o takiej ofercie.
Uczestników badania spytaliśmy także, czy kupiliby wódkę w cenie za 9,99 zł za pół litra,
Większość osób (57 proc.) stwierdziło, że nie. 23 proc. badanych odpowiedziało "raczej nie", a 34 proc. "zdecydowanie nie".
Ale tego typu promocje cieszą się jednak powodzeniem części polskiego społeczeństwa. 30 proc. uczestników badania byłoby skłonne do zakupu taniej wódki. "Zdecydowanie tak" odpowiedziało 14 proc. osób, a "raczej tak" 16 proc. Odpowiedzi na to pytanie nie umiało udzielić 13 proc. badanych.
Co Polacy sądzą o wódce za 9,99 zł?
Ankietowani na panelu Ariadna mogli też odpowiedzieć na pytanie o to, co sądzą o sprzedawaniu wódki po 9,99 zł za pół litra.
Tutaj widać wyraźnie, że większość osób jest jednak przeciwna tego typu promocjom. Tylko 24 proc. osób wypowiada się o niej pozytywnie.
"Zdecydowanie popieram, bo im taniej tym lepiej" - tak odpowiedziało 9 proc. badanych. "Raczej popieram, bo warto skorzystać z okazyjnej ceny" - takiej odpowiedzi udzieliło zaś 15 proc. uczestników badania.
Aż 61 proc. osób oceniło promocję na wódkę krytycznie. "Raczej nie popieram, bo wódka w tej cenie może być kiepskiej jakości" - tak odpowiedziało 27 proc. osób. Najwięcej badanych (34 proc.) udzieliło zaś odpowiedzi "Zdecydowanie nie popieram, bo to rozpijanie społeczeństwa".
Badanie zostało przeprowadzone w dniach 23-26 lutego 2024 r. na ogólnopolskiej próbie liczącej N=096 osób. Kwoty dobrane według reprezentacji w populacji Polaków w wieku 18 lat i powyżej, dla płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkania. Badanie przeprowadzono metodą CAWI.
Czytaj także: