Ludzie reklamy podsumowują 2005 rok
Dzisiaj opinie przedstawiają m.in. Ewaryst Fedorowicz, Piotr Gaweł, Robert Lipka i zarząd DougFaberFamily.
Ewaryst Fedorowicz - dyr. generalny agencji reklamowej Locomotiva i współwłaściciel firmy Strategion.
Jakie było najważniejsze wydarzenie branżowe w 2005 roku?Zniknięcie marki Idea i zastąpienie jej marką Orange
Na ile Pan szacuje wartość rynku reklamowego w 2005 roku?Naprawdę nie chcę zgadywać, obawiam się, że tzw. „ciemna liczba” jest tak samo duża jak prawdziwe dane.
Człowiek lub ludzie, którzy w 2005 roku wywarli największy wpływ na rynek?Jarosław Kaczyński. Bo po będących wynikiem nowego politycznego rozdania zmianach kadrowych w takich spólkach jak LOT, Orlen, PZU, Polkomtel itp zapowiadają się bardzo ciekawe przetargi, o trudnych (wreszcie) do przewidzenia rezultatach.
Co wydarzy się w branży w 2006 roku?Nic szczególnego – sieciówki dalej będą tracić lokalne budżety, małe i średnie agencje będą kontynuować dobrą passę, a klienci będą na tym korzystać – bo nic nie jest tak korzystne dla klientów jak KONKURENCJA!
Czego sobie Pan życzy w nadchodzącym roku?Odbicia Grey’owi marki piwa Tatra.
Piotr Gaweł - członek Zarządu TVP ds. marketingu i reklamy
Wydarzenie 2005 roku:Rozpoczęcie zaprojektowanych i zleconych przez TVP i realizowanych przez SMG/KRC trackingowych badań jakości programowych najważniejszych programów na rynku telewizyjnym. Ten bardzo nowoczesny i wyjątkowy projekt badań ciągłych jest wielkim osiągnięciem na skalę europejską i może być porównywany jedynie z wprowadzeniem telemetrii w Polsce.
Największe zaskoczenie:Pojedynek TVP i TVN w Sopocie - zaskoczenie dla bardzo wielu....a przecież potrzebne dla rozwoju rynku i konkurencji, ciekawe w aspektach programowych i marketingowych, ale także atrakcyjne dla widza.
Szacunek rynku reklamy telewizyjnej w 2006 roku:2 600 000 000 zł
Człowiek lub ludzie mający największy wpływ na rozwój rynku:Autorzy scenariuszy seriali telewizyjnych....z p. Iloną Łepkowską twórczynią 'M jak Miłość'. To ich dobre ale też i złe pomysły zmieniały udziały rynkowe stacji. To ich bohaterów kochają i nienawidzą widzowie.
Co wydarzy się w branży w 2006 roku?Największy wpływ będą miały zmiany ustawodawcze i nowo powołana Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji . Wyzwaniem jest to czy będzie ona składać się z osób z autorytetem i doświadczeniem medialnym czy też będzie powielała złe i krytykowane praktyki obecnej Rady. Ona zdecyduje o kierunkach rozwoju i strategii państwa w obszarze mediów elektronicznych.
Czego sobie życzę: Dobrych programów i dobrych udziałów oglądalności i zaufania widzów.Żeby profesjonalizm, kreatywność i ciężka praca pozwalały nam się ścigać z najlepszymi na świecie . Dla mnie punktem odniesienia zawsze pozostają najlepsze telewizje w Europie i USA , chciałbym ich prześcignąć jakościowo w obszarze marketingu i sprzedaży czasu reklamowego , budować podstawy nowoczesnej cyfrowej Telewizji Polskiej i rozwijać dalej sprzedaż programów TVP na świecie. Ale też tego abyśmy jako ludzie mediów potrafili cieszyć z tego gdzie dziś mimo wszelkich naszych słabości i niedoskonałości jesteśmy.
Robert Lipka - Managing Director agencji Polymus
Jakie było najważniejsze wydarzenie branżowe w 2005 roku?Był to rok raczej nie obfitujący w istotne wydarzenia branżowe. Nieprzypominam sobie żadnego faktu godnego podkreślenia.
Co było największym zaskoczeniem?Pojawienie się kabaretu Mumio w reklamie Plusa.
Na ile Pan szacuje wartość rynku w 2005 roku?Rynku reklamy BTL nie podejmuję się szacować ze względu na brak rzetelnych źródeł danych oraz mnogości interpretacyjnych co do definicji reklamy BTL-owej w kontekście problemów z zaklasyfikowaniem projektów z pogranicza sfery ATL i BTL, tzw. "TTL" lub "komunikacji zintegrowanej", czy też pewnych form reklamy interaktywnej.
Człowiek lub ludzie, którzy w 2005 roku wywarli największy wpływ na rynek?Team Zarządzających Dyrektorów Kreatywnych agencji PZL dzięki kilku swoim spektakularnym i wyróżniającym się reklamom m.in dla Kompanii Piwowarskiej czy Kruszwicy.
Co wydarzy się w branży w 2006 roku?Mam nadzieję, że nastąpi wreszcie uporządkowanie procedur przetargowych na rynku reklamowym. Będzie także postępował wzrost nakładów na reklamę BTL-ową(z wyższą dynamiką niż na reklamę masową), zwłaszcza w dziedzinie Direct Marketingu oraz telemarketingu oraz działań budujących lojalność konsumentówdo marek. Istnieje cały czas wielki potencjał rozwoju działań szeroko pojętego marketingu bezpośredniego wyrażony średnim poziomem wydatków w tej kategorii na głowę mieszkańca, który w Polsce wg. różnych źródeł wynosi ok 20 EUR przy średniej europejskiej zbliżającej się do 90 EUR. Cytując więc słowa popularnej piosenki "najlepsze dopiero przed nami" :))
...
Czego sobie Pan życzy w nadchodzącym roku?Dalszego udanego rozwoju agencji Polymus, za którą jestem odpowiedzialny oraz spokoju wewnętrznego i zdrowej równowagi między sprawami firmy i życiem prywatnym.
Rafał Oracz - Dyrektor ds Marketingu i Rozwoju grupy CR Media
Jakie było najważniejsze wydarzenie branżowe w 2005 roku? 1. Zmiany w statucie ZKDP 2. Nowy standard PBC3. Powstanie porozumienia w sprawie telewizji cyfrowej Co było największym zaskoczeniem?1. Konsekwentnie błędne pozycjonowanie Nowego Dnia2. Znacząco wyższy niż przewidywany rozwój rynku internetowego3. Rotacje w zarządach wydawców. 4. Brak przepływu pieniędzy do innych mediów, pomimo wzrostu cen w telewizji Na ile Pan szacuje wartość prasowego rynku reklamowego w 2005 roku? Ponad 2,100 mln pln (jak w Ad Media Raporcie) Człowiek lub ludzie, którzy w mijającym roku wywarli największy wpływ na rynek?1.Witold Woźniak - prezes Bauera - za znalezienie alternatywy dla gadgetów w postaci obniżenia cen2. Jerzy Karwelis - za doprowadzenie do zmian w statucie ZKDP3. Paweł Tyszkiewicz - za konsekwentne reprezentowanie interesów Domów Mediowych w instytucjach i organizacjach związanych z rynkiem prasy Co wydarzy się w branży w 2006 roku? - nowe tytuły w segmencie luksusowych magazynów kobiecych- nowe tytuły
laifstylowe z górnej półki (wydawane przez większych wydawców na zasadzie licencji)- powroty do starych pomysłów, które nie wypaliły bo było na nie za wcześnie (np. segment TV Guidów dla wymagających Bauera)- upadek lub przejęcie jednego z większych wydawców- rozwój radia internetowego- rozwój telewizji cyfrowej Czego sobie Pan życzy w nadchodzącym roku? 1, Doprowadzenia do restrukturyzacji spółki PBC i otwarcia środowiska wydawców na rynek reklamowy poprzez zaangażowanie w zarządzanie PBC przedstawicieli całego przemysłu a nie tylko wydawców. 2. Udanych debiutów w różnych segmentach rynku prasy. To daje impuls rozwoju dla innych i zwiększa ogólny poziom optymizmu i chęci inwestycyjnej.
Zarząd Agencji DougFaberFamily Jakie było najważniejsze wydarzenie branżowe w 2005 roku?1) pojawienie się Orange i przejęcie Idei2) kampania wyborcza - pierwszy raz mogliśmy przyglądać się prawdziwej kampanii wyborczej, obserwować jak działa marketing w polityce i jak duży zwrot może nastąpić w wyniku dobrze bądź błędnie poprowadzonej kampanii wyborczej; Co było największym zaskoczeniem?1) wysoki poziom kreatywny (nadal wszystkich zaskakuje genialnymi pomysłami) i konsekwencja w osiąganych wynikach sprzedażowych Heyah;2) dynamiczny wzrost internetowego rynku reklamowego (w konsekwencji w nadchodzącym roku może dokonać się poważna zmiana układu na rynku e-reklamy); 3) nie wyróżniająca się pomysłem kampania launchowa nowego dziennika Nowy Dzień i samo jego pojawienie się; to bardzo zatłoczony i podzielony już rynek, więc takie decyzje i strategia działania totalnie zaskakują... . Na ile Pan szacuje wartość rynku reklamowego w 2005 roku?na około 6 miliardów złotych netto
Człowiek lub ludzie, którzy w 2005 roku wywarli największy wpływ na rynek?...chwilowo nie mamy pomysłu..., ale jak przyjdzie do głowy coś którejś z nas - jeszcze dzisiaj podeślemy! Co wydarzy się w branży w 2006 roku? 1) może pojawi się czwarty operator komórkowy co całkowicie zmieni układ sił i komunikację na tym rynku; 2) PeKaO SA i BPH - jeśli zostanie sfinalizowana może zdeterminować politykę produktową na rynku usług bankowych i komunikacyjną w tej kategorii3) dalsze losy decyzji komisji Nadzoru Bankowego, która próbuje za namową największych graczy wprowadzić regulacje na rynku kredytów hipotecznych; jakiekolwiek regulacje spowodują poważne przetasowania w kategorii i być może nawet wyeliminują niektórych graczy..;
Czego sobie Państwo życzą w nadchodzącym roku?...aby rynek nabierał tempa wzrostu, co pozwoli rozwijać się branży mediowej, jak i reklamowej...aby wzrastała świadomość marketerów, bo dzięki temu będziemy wszyscy świadkami wielu ciekawych wydarzeń komunikacyjnych