Ludzie reklamy podsumowują 2005 rok
Dzisiaj opinie przedstawiają m.in. Ewaryst Fedorowicz, Piotr Gaweł, Robert Lipka i zarząd DougFaberFamily.
15.01.2006 17:48
Ewaryst Fedorowicz - dyr. generalny agencji reklamowej Locomotiva i współwłaściciel firmy Strategion.
Jakie było najważniejsze wydarzenie branżowe w 2005 roku?Zniknięcie marki Idea i zastąpienie jej marką Orange
Co było największym zaskoczeniem?Zgoda Polkomtela na kampanię Plusa, przygotowaną przez PZL. Nie muszę dodawać, że jest to zaskoczenie „in plus”.
Na ile Pan szacuje wartość rynku reklamowego w 2005 roku?Naprawdę nie chcę zgadywać, obawiam się, że tzw. „ciemna liczba” jest tak samo duża jak prawdziwe dane.
Człowiek lub ludzie, którzy w 2005 roku wywarli największy wpływ na rynek?Jarosław Kaczyński. Bo po będących wynikiem nowego politycznego rozdania zmianach kadrowych w takich spólkach jak LOT, Orlen, PZU, Polkomtel itp zapowiadają się bardzo ciekawe przetargi, o trudnych (wreszcie) do przewidzenia rezultatach.
Co wydarzy się w branży w 2006 roku?Nic szczególnego – sieciówki dalej będą tracić lokalne budżety, małe i średnie agencje będą kontynuować dobrą passę, a klienci będą na tym korzystać – bo nic nie jest tak korzystne dla klientów jak KONKURENCJA!
Czego sobie Pan życzy w nadchodzącym roku?Odbicia Grey’owi marki piwa Tatra.
Piotr Gaweł - członek Zarządu TVP ds. marketingu i reklamy
Wydarzenie 2005 roku:Rozpoczęcie zaprojektowanych i zleconych przez TVP i realizowanych przez SMG/KRC trackingowych badań jakości programowych najważniejszych programów na rynku telewizyjnym. Ten bardzo nowoczesny i wyjątkowy projekt badań ciągłych jest wielkim osiągnięciem na skalę europejską i może być porównywany jedynie z wprowadzeniem telemetrii w Polsce.
Największe zaskoczenie:Pojedynek TVP i TVN w Sopocie - zaskoczenie dla bardzo wielu....a przecież potrzebne dla rozwoju rynku i konkurencji, ciekawe w aspektach programowych i marketingowych, ale także atrakcyjne dla widza.
Szacunek rynku reklamy telewizyjnej w 2006 roku:2 600 000 000 zł
Człowiek lub ludzie mający największy wpływ na rozwój rynku:Autorzy scenariuszy seriali telewizyjnych....z p. Iloną Łepkowską twórczynią 'M jak Miłość'. To ich dobre ale też i złe pomysły zmieniały udziały rynkowe stacji. To ich bohaterów kochają i nienawidzą widzowie.
Co wydarzy się w branży w 2006 roku?Największy wpływ będą miały zmiany ustawodawcze i nowo powołana Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji . Wyzwaniem jest to czy będzie ona składać się z osób z autorytetem i doświadczeniem medialnym czy też będzie powielała złe i krytykowane praktyki obecnej Rady. Ona zdecyduje o kierunkach rozwoju i strategii państwa w obszarze mediów elektronicznych.
Czego sobie życzę: Dobrych programów i dobrych udziałów oglądalności i zaufania widzów.Żeby profesjonalizm, kreatywność i ciężka praca pozwalały nam się ścigać z najlepszymi na świecie . Dla mnie punktem odniesienia zawsze pozostają najlepsze telewizje w Europie i USA , chciałbym ich prześcignąć jakościowo w obszarze marketingu i sprzedaży czasu reklamowego , budować podstawy nowoczesnej cyfrowej Telewizji Polskiej i rozwijać dalej sprzedaż programów TVP na świecie. Ale też tego abyśmy jako ludzie mediów potrafili cieszyć z tego gdzie dziś mimo wszelkich naszych słabości i niedoskonałości jesteśmy.
Robert Lipka - Managing Director agencji Polymus
Jakie było najważniejsze wydarzenie branżowe w 2005 roku?Był to rok raczej nie obfitujący w istotne wydarzenia branżowe. Nieprzypominam sobie żadnego faktu godnego podkreślenia.
Co było największym zaskoczeniem?Pojawienie się kabaretu Mumio w reklamie Plusa.
Na ile Pan szacuje wartość rynku w 2005 roku?Rynku reklamy BTL nie podejmuję się szacować ze względu na brak rzetelnych źródeł danych oraz mnogości interpretacyjnych co do definicji reklamy BTL-owej w kontekście problemów z zaklasyfikowaniem projektów z pogranicza sfery ATL i BTL, tzw. "TTL" lub "komunikacji zintegrowanej", czy też pewnych form reklamy interaktywnej.
Człowiek lub ludzie, którzy w 2005 roku wywarli największy wpływ na rynek?Team Zarządzających Dyrektorów Kreatywnych agencji PZL dzięki kilku swoim spektakularnym i wyróżniającym się reklamom m.in dla Kompanii Piwowarskiej czy Kruszwicy.
Co wydarzy się w branży w 2006 roku?Mam nadzieję, że nastąpi wreszcie uporządkowanie procedur przetargowych na rynku reklamowym. Będzie także postępował wzrost nakładów na reklamę BTL-ową(z wyższą dynamiką niż na reklamę masową), zwłaszcza w dziedzinie Direct Marketingu oraz telemarketingu oraz działań budujących lojalność konsumentówdo marek. Istnieje cały czas wielki potencjał rozwoju działań szeroko pojętego marketingu bezpośredniego wyrażony średnim poziomem wydatków w tej kategorii na głowę mieszkańca, który w Polsce wg. różnych źródeł wynosi ok 20 EUR przy średniej europejskiej zbliżającej się do 90 EUR. Cytując więc słowa popularnej piosenki "najlepsze dopiero przed nami" :))
...
Czego sobie Pan życzy w nadchodzącym roku?Dalszego udanego rozwoju agencji Polymus, za którą jestem odpowiedzialny oraz spokoju wewnętrznego i zdrowej równowagi między sprawami firmy i życiem prywatnym.
Rafał Oracz - Dyrektor ds Marketingu i Rozwoju grupy CR Media
Jakie było najważniejsze wydarzenie branżowe w 2005 roku? 1. Zmiany w statucie ZKDP 2. Nowy standard PBC3. Powstanie porozumienia w sprawie telewizji cyfrowej Co było największym zaskoczeniem?1. Konsekwentnie błędne pozycjonowanie Nowego Dnia2. Znacząco wyższy niż przewidywany rozwój rynku internetowego3. Rotacje w zarządach wydawców. 4. Brak przepływu pieniędzy do innych mediów, pomimo wzrostu cen w telewizji Na ile Pan szacuje wartość prasowego rynku reklamowego w 2005 roku? Ponad 2,100 mln pln (jak w Ad Media Raporcie) Człowiek lub ludzie, którzy w mijającym roku wywarli największy wpływ na rynek?1.Witold Woźniak - prezes Bauera - za znalezienie alternatywy dla gadgetów w postaci obniżenia cen2. Jerzy Karwelis - za doprowadzenie do zmian w statucie ZKDP3. Paweł Tyszkiewicz - za konsekwentne reprezentowanie interesów Domów Mediowych w instytucjach i organizacjach związanych z rynkiem prasy Co wydarzy się w branży w 2006 roku? - nowe tytuły w segmencie luksusowych magazynów kobiecych- nowe tytuły
laifstylowe z górnej półki (wydawane przez większych wydawców na zasadzie licencji)- powroty do starych pomysłów, które nie wypaliły bo było na nie za wcześnie (np. segment TV Guidów dla wymagających Bauera)- upadek lub przejęcie jednego z większych wydawców- rozwój radia internetowego- rozwój telewizji cyfrowej Czego sobie Pan życzy w nadchodzącym roku? 1, Doprowadzenia do restrukturyzacji spółki PBC i otwarcia środowiska wydawców na rynek reklamowy poprzez zaangażowanie w zarządzanie PBC przedstawicieli całego przemysłu a nie tylko wydawców. 2. Udanych debiutów w różnych segmentach rynku prasy. To daje impuls rozwoju dla innych i zwiększa ogólny poziom optymizmu i chęci inwestycyjnej.
Zarząd Agencji DougFaberFamily Jakie było najważniejsze wydarzenie branżowe w 2005 roku?1) pojawienie się Orange i przejęcie Idei2) kampania wyborcza - pierwszy raz mogliśmy przyglądać się prawdziwej kampanii wyborczej, obserwować jak działa marketing w polityce i jak duży zwrot może nastąpić w wyniku dobrze bądź błędnie poprowadzonej kampanii wyborczej; Co było największym zaskoczeniem?1) wysoki poziom kreatywny (nadal wszystkich zaskakuje genialnymi pomysłami) i konsekwencja w osiąganych wynikach sprzedażowych Heyah;2) dynamiczny wzrost internetowego rynku reklamowego (w konsekwencji w nadchodzącym roku może dokonać się poważna zmiana układu na rynku e-reklamy); 3) nie wyróżniająca się pomysłem kampania launchowa nowego dziennika Nowy Dzień i samo jego pojawienie się; to bardzo zatłoczony i podzielony już rynek, więc takie decyzje i strategia działania totalnie zaskakują... . Na ile Pan szacuje wartość rynku reklamowego w 2005 roku?na około 6 miliardów złotych netto
Człowiek lub ludzie, którzy w 2005 roku wywarli największy wpływ na rynek?...chwilowo nie mamy pomysłu..., ale jak przyjdzie do głowy coś którejś z nas - jeszcze dzisiaj podeślemy! Co wydarzy się w branży w 2006 roku? 1) może pojawi się czwarty operator komórkowy co całkowicie zmieni układ sił i komunikację na tym rynku; 2) PeKaO SA i BPH - jeśli zostanie sfinalizowana może zdeterminować politykę produktową na rynku usług bankowych i komunikacyjną w tej kategorii3) dalsze losy decyzji komisji Nadzoru Bankowego, która próbuje za namową największych graczy wprowadzić regulacje na rynku kredytów hipotecznych; jakiekolwiek regulacje spowodują poważne przetasowania w kategorii i być może nawet wyeliminują niektórych graczy..;
Czego sobie Państwo życzą w nadchodzącym roku?...aby rynek nabierał tempa wzrostu, co pozwoli rozwijać się branży mediowej, jak i reklamowej...aby wzrastała świadomość marketerów, bo dzięki temu będziemy wszyscy świadkami wielu ciekawych wydarzeń komunikacyjnych