Lepper: komisja finansów zajmie się biopaliwami
Sejmowa Komisja
Finansów Publicznych zajmie się sprawą biopaliw - poinformował wicepremier Andrzej Lepper. Dodał, że nad poprawkami do projektu Samoobrony w sprawie biopaliw pracuje międzyklubowy zespół.
11.04.2007 | aktual.: 12.04.2007 01:52
Sprawa biopaliw stała się problemem w relacjach koalicjantów, kiedy Ministerstwo Finansów zmniejszyło od stycznia 2007 r. ulgi w akcyzie na biopaliwa, aby dostosować ich poziom do prawa UE.
Rozporządzenie było od początku ostro krytykowane przez Leppera, który domagał się zwiększenia tych ulg. Resort rolnictwa domagał się przywrócenia poprzednich rozwiązań, ponieważ - jak argumentuje - produkcja biopaliw przestała być opłacalna.
Lepper wielokrotnie mówił, że jeśli w rządzie nie uda się osiągnąć kompromisu w sprawie biopaliw i dopłat do produkcji roślin energetycznych, to Samoobrony w koalicji nie będzie.
Lepper: projekt Samoobrony może zostać przyjęty w piątek
Wicepremier i szef Samoobrony spotkał się w sprawie biopaliw z premierem Jarosławem Kaczyńskim. Według niego, jest wola polityczna do przyjęcia - po pewnych zmianach - projektu ustawy autorstwa Samoobrony w sprawie biopaliw. Lepper powiedział, że projekt być może zostanie przyjęty przez Sejm w piątek.
Projekt ten zakłada zwiększenie ulg w akcyzie na biopaliwa poprzez przywrócenie stawek obowiązujących w ubiegłym roku. Według propozycji Samoobrony, ulga w akcyzie na biodiesel przy udziale od 2 do 5% dolanego biokomponentu wynosić ma 1,5 zł za litr; od 5 do 10% dodanych komponentów - 1,8 zł/l, a przy zawartości 10% biopaliwa - 2,2 zł/l.
Lepper uważa, że sprawa biopaliw musi być pilnie rozwiązana, gdyż do 15 kwietnia firmy, które chcą produkować biokomponenty, muszą uzyskać certyfikaty Agencji Rynku Rolnego. Według niego, zgłosiło się 440 firm.
Rolnicy muszą podpisać kontrakty do 15 maja
Natomiast rolnicy muszą do 15 maja podpisać kontrakty z firmami przetwarzającymi rzepak. Tylko pod tym warunkiem otrzymają dopłaty do produkcji w wysokości 45 euro za hektar. Według wicepremiera, jeśli rolnicy nie będą mogli sprzedać rzepaku polskim firmom, producenci z Niemiec skupią go po niskich cenach, a wyprodukowane przez nich biokomponenty trafią na nasz rynek jako półprodukt.
Tymczasem od początku 2007 r., zgodnie z rozporządzeniem Ministerstwa Finansów, zwolnienie z akcyzy dla benzyny silnikowej nieetylizowanej i zwolnienie dla oleju napędowego wynosi 1 zł od każdego litra dodanych biokomponentów. Według resortu finansów, jest to największa ulga na jaką pozwala prawo UE. Gdyby poprzednie rozwiązania zostały utrzymane, groziłyby nam sankcje finansowe - argumentuje resort.
Ulga podatkowa dla producentów biopaliw?
Wiceminister finansów Jacek Dominik mówił w marcu, że Polska nie może już zwiększyć wsparcia biopaliw w podatku akcyzowym, ale musi szukać innych "inteligentnych" rozwiązań, zgodnych z prawem UE.
Ministerstwo Finansów chce wprowadzić ulgę podatkową dla producentów biokomponentów, która zrekompensuje im część kosztów produkcji. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem nowelizacji ustawy o CIT, producenci będą mogli odliczyć kwotę stanowiącą 19% nadwyżki kosztów wytworzenia biokomponentów nad kosztami wytworzenia paliw tradycyjnych, o takiej samej wartości opałowej.
Resort chce też obniżyć akcyzę na biopaliwa samoistne, czyli 100- procentowe biokomponenty z 20 do 10 gr. na litrze.
Rządowy program promocji biopaliw
Propozycje te zostały włączone do rządowego wieloletniego programu promocji biopaliw na lata 2008-2014, przygotowywanego przez Ministerstwo Gospodarki. Jednak według Leppera, ulgi w CIT to rozwiązanie "iluzoryczne", gdyż firmy te dopiero zaczęły inwestować i nie będą miały w pierwszym okresie żadnych dochodów.
Rządowy program ma też zawierać m.in. preferencje dla pojazdów komunikacji publicznej i taksówkowej, w których stosowane będą biopaliwa. Ministerstwo Gospodarki chce by tylko takie pojazdy mogły poruszać się po centrach miast. Rozważane są też ulgi i zwolnienia w zakresie parkowania.
Ministerstwo Gospodarki przygotowuje też pakiet informacyjny i edukacyjny związany z biopaliwami. Rozważane jest m.in. dofinansowanie reklamy samochodów, w których stosowane będą biopaliwa. Środki na ten cel mają pochodzić z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska (NFOŚ), gdzie gromadzone będą pieniądze z kar za brak odpowiedniej zawartości biopaliw w paliwach.
Polska przyjęła narodowy cel wskaźnikowy, który zobowiązuje nas do stosowania określone ilości biopaliw w paliwach ciekłych. W 2007 r. wskaźnik ten wynosi 2,3%, zaś w 2010 - 5,75%. Natomiast do 2020 r. zawartość ma wzrosnąć do 10%.