Łazik Opportunity zakończył swoją misję na Marsie. NASA nie miała z nim kontaktu od kilku miesięcy, dlatego uznano, że „nie żyje”. Burza piaskowa przysypała jego panele słoneczne, którymi był napędzany. Łazik badał Marsa przez 15 lat, choć zakładano, że będzie działał tylko przez trzy miesiące.

Łazik Opportunity zakończył swoją misję na Marsie zakopany w piasku. Badał planetę przez 15 latŹródło: Wikimedia Commons CC0, fot: NASA

Łazik Opportunity i jego misja na Marsie

Sześciokołowy łazik Opportunity wylądował na Marsie w styczniu 2004 roku. Naukowcy z NASA zakładali, że będzie działał jedynie przez trzy miesiące. Łazik miał zbadać czy na planecie kiedykolwiek istniały warunki niezbędne do podtrzymywania życia. Odkrył dowody na to, że na Marsie była woda i żyły mikroorganizmy.

Łazik Opportunity zakończył swoją misję

Misja łazika Opportunity została oficjalnie uznana za zakończoną. W czerwcu 2018 roku maszyna wpadła w burzę piaskową, która zasypała panele słonecznie napędzające łazik. Naukowcy wielokrotnie próbowali skontaktować się z łazikiem, ale nie było odpowiedzi. We wtorek miała miejsce ostatnia próba kontaktu. Po niej zdecydowano o zakończeniu misji łazika.

- Ta misja miała trwać 90 dni, a my byliśmy tak podekscytowani, że dostaliśmy trzy miesiące na odkrycie kilometra planety. Dzięki 14,5 roku i 45 kilometrom więcej zrobiliśmy fenomenalne rzeczy. Znacznie poszerzyliśmy nasze zrozumienie Czerwonej Planety — powiedział John Callas, szef projektu.

Pokonany przez łazik dystans 45 kilometrów i 15-letni okres jego funkcjonowania na Marsie uznano za rekordowe dla pojazdów kołowych poza Ziemią.

W 2004 roku razem z Opportunity na Marsie wylądował bliźniaczy łazik Spirit. Działał przez sześć lat i przejechał prawie osiem kilometrów.