Laweciarze przegrali z czasem
Importerzy używanych samochodów, którzy w piątek dojeżdżali do przejść granicznych, nie mają już szans na sprowadzenie aut, zgodnie z obowiązującymi do niedzieli stawkami akcyzy. Przed przejściami na zachodniej granicy kraju stoją tysiące samochodów.
W Świecku kolejka mierzyła w piątek wieczorem 30 kilometrów, a na wjazd do kraju trzeba było czekać ponad 45 godzin. W Lubieszynie oczekiwanie obliczano na ponad 70 godzin, a na przejściu w Zgorzelcu - na ponad 20 godzin.
Służby celne i graniczne zastanawiają się, co z samochodami zrobią ci importerzy, którym nie uda się wjechać do kraju do niedzieli. Takich samochodów mogą być tysiące.
Celnicy w Świecku zapewniali w piątek, że zdążą odprawić maksimum 450 aut. Na pozostałych lubuskich przejściach odprawiona zostanie podobna liczba samochodów.
Ten jednak, kto do chwili wejścia w życie nowych przepisów rozpocznie tzw. procedurę tranzytu, będzie płacił podatek akcyzowy za importowane auto według dotychczas obowiązujących stawek. Niektórzy na ostateczną odprawę celną poczekają miesiąc lub nawet dłużej.
Osobom sprowadzającym samochody brakuje często pieniędzy na zabezpieczenie długu celnego, aktualnych badań technicznych pojazdów oraz deklaracji na fakturze, stwierdzającej pochodzenie towaru z kraju Unii Europejskiej z podpisem eksportera - powiedział kierownik zmiany w Urzędzie Celnym w Kostrzynie nad Odrą, Józef Niedźwiedzki.
W wewnętrznych urzędach celnych, gdzie trzeba dokonać dopuszczenia pojazdów do obrotu, wyznaczane są już terminy sięgające sierpnia. Policjanci z drogówki przypominają, że sprowadzonym samochodem można jeździć tylko wówczas, gdy posiada on ważne tablice rejestracyjne, badania techniczne oraz ubezpieczenie.
Policjanci zapowiadają, że będą zwracać szczególną uwagę na pojazdy z zagranicznymi rejestracjami wyjazdowymi i poddawać je skrupulatnej kontroli
Od niedzieli mają obowiązywać nowe przepisy o wysokości akcyzy przy imporcie używanych samochodów. Według rozporządzenia ministra finansów w sprawie podatku akcyzowego dla nowych samochodów oraz samochodów do dwóch lat o pojemności silnika do 2 tysięcy centymetrów sześciennych włącznie, akcyza zostaje obniżona z 6 do 3%, a powyżej tej pojemności - z 15 do 12%.
Wyższa akcyza będzie obowiązywać na samochody mające powyżej 2 lat. Akcyza ta będzie wzrastać wraz z wiekiem samochodu.
Zgodnie z rozporządzeniem ministra infrastruktury w sprawie wysokości opłat za kartę pojazdu, koszt wydania karty dla samochodu używanego przy pierwszej rejestracji na terytorium RP wyniesie 500 zł, a dla samochodu niedopuszczonego do ruchu lub posiadającego dopuszczenie czasowo lub warunkowo - 1000 zł. Organem wydającym karty pojazdu, jest Urząd Powiatowy. (and, miz)