Kraków liderem rankingu jako miasto z najnowocześniejszym urzędem
Kraków jest najlepszy spośród wszystkich polskich miast, które udostępniają możliwość załatwiania urzędowych spraw przez internet. Miasto udostępniło aż 104 usługi na platformie ePUAP. Łódź, która jest na drugim miejscu w rankingu, tylko 55.
Dzięki rozwojowi technologicznemu mieszkańcy miasta nie muszą biegać po urzędach, żeby załatwiać swoje sprawy - wystarczy im do tego komputer z dostępem do internetu. Oczywiście daleko jeszcze do tego, aby wszystko można było załatwić zdalnie, ale Kraków jest na najlepszej drodze ku temu.
Według danych z czwartku, 21 sierpnia, na krakowskiej platformie ePUAP znajdują się już 104 usługi. 40 z nich umożliwia załatwienie spraw w całości przez internet, a 64 tylko częściowo. Jest to uwarunkowane przepisami prawnymi, które wymagają w niektórych sytuacjach dostarczenia papierowych oryginałów dokumentów (np. projekty, wizualizacje).
W pełni możemy m.in. sprostować lub uzupełnić akt stanu cywilnego, przekazać wnioski i uwagi do sporządzanych miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, a także pozyskać wypisy z miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego. Możemy też pozyskać różnego typu zaświadczenia, załatwić sprawy związane z wysokością podatku od nieruchomości czy dopisać się do spisu wyborców.
Wraz ze wzrostem możliwości przybywa ludzi, którzy korzystają z załatwiania spraw on-line. Urząd Miasta Krakowa jest w trakcie realizacji projektu, który udostępni elektronicznie kolejne 81 usług publicznych. Przewiduje się, że zostanie on wdrożony pod koniec marca 2015 roku.
Projekt nosi nazwę SEUP, czyli System Elektronicznych Usług Publicznych i poza urzędem obejmie również trzy inne miejskie jednostki: Zarząd Budynków Komunalnych, Zarząd Cmentarzy Komunalnych i Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu.
Dzięki tym zmianom wszystkie sprawy wnoszone do UMK mają być cyfrowo odwzorowywane. Pozwoli to na pełny elektroniczny dostęp klienta do danej sprawy złożonej do załatwienia. W każdej chwili przez swój komputer czy telefon petent będzie mógł sprawdzić stan załatwiania sprawy czy umówić się na wizytę. O jej terminie klient informowany będzie przez sms lub e-mail.