Korea Płd.: czy dobrze zrobiono F‑16?
Zakaz lotów montowanych w Korei Południowej amerykańskich myśliwców F-16 pozostanie w mocy jeszcze przez miesiąc - poinformowało w poniedziałek ministerstwo obrony w Seulu.
Zakaz wydano po tym, gdy 27 lutego 2002 r. jeden z samolotów zapalił się i runął na ziemię tuż po starcie. Pilot bezpiecznie się katapultował.
Lotnictwo Korei Południowej ma łącznie 117 myśliwców F-16, z czego około dwóch trzecich zmontowano w kraju z dostarczonych przez Amerykanów podzespołów. Samoloty, wyprodukowane w całości w Stanach Zjednoczonych, latają nadal.
Śledztwo jest już prawie na półmetku i potrwa jeszcze około miesiąca - oświadczyła rzeczniczka ministerstwa obrony. Dodała, iż zakaz lotów jest rutynowym posunięciem w razie utraty samolotu bez wyraźnej przyczyny.
Korea Południowa była pierwszym zagranicznym użytkownikiem samolotów F-16 w wersji C/D, oferowanej obecnie także Polsce. Pierwsze maszyny koncern Lockheed Martin dostarczył Koreańczykom pod koniec 1994 r. , w rok później weszły do służby samoloty z montażu w krajowej firmie Samsung.(miz)