PolskaKierowcy: tylko 9 godzin "za kółkiem"

Kierowcy: tylko 9 godzin "za kółkiem"

Kierowcy zawodowi będą mogli prowadzić pojazd maks. 9 godzin w ciągu doby z możliwością przedłużenia do 10 godzin (nie więcej jednak niż dwa razy w tygodniu) - zdecydował Sejm w nocy z piątku na sobotę.

25.08.2001 | aktual.: 22.06.2002 14:29

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Posłowie głosowali nad poprawkami Senatu do ustawy, która ma dostosować polskie prawo do prawa Unii Europejskiej w zakresie regulacji czasu pracy kierowców.

Według nowych zapisów odpoczynek dobowy kierowcy powinien trwać nieprzerwanie przez co najmniej 11 godzin, z możliwością skrócenia do 9 godzin, jednak nie więcej niż trzy razy w ciągu tygodnia i pod warunkiem udzielenia odpoczynku wyrównawczego przed początkiem następnego tygodnia.

W przypadku prowadzenia samochodu przez dwóch lub więcej kierowców, każdy z nich powinien wykorzystać co najmniej 8 godzin nieprzerwanego odpoczynku w ciągu 30 godzin. Natomiast po 4,5-godzinnym czasie prowadzenia pojazdu kierowca zobowiązany będzie do wykorzystania co najmniej 45-minutowej przerwy.

Z tych zasad wyłączone zostały przewozy wykonywane m.in. pojazdami przeznaczonymi do przewozu towarów, których dopuszczalna masa całkowita - włączając przyczepy lub naczepy - nie przekracza 3,5 tony oraz przeznaczonymi do przewozu najwyżej dziewięciu osób razem z kierowcą.

W tym przypadku maksymalny czas prowadzenia wyniesie 10 godzin na dobę; po sześciu godzinach jazdy kierowca będzie musiał wykorzystać co najmniej 30-minutową przerwę.

Pracodawca kierowcy musi prowadzić ewidencję i kontrolę czasu pracy kierowców, a dokumentację udostępniać uprawnionym osobom. Przebieg czasu pracy i odpoczynku kierowcy ma być rejestrowany przez przyrząd kontrolny (tachograf).

Ustawa trafi teraz do prezydenta. Jeżeli zostanie podpisana, wejdzie w życie 1 stycznia 2003 r. (mag)

kierowcaprawodrogowe
Komentarze (0)