Jędraszewski krytykuje MEN. Napisał o "deprawowaniu umysłów dzieci"
Abp Marek Jędraszewski w liście do wiernych skrytykował próby usuwania krzyży z urzędów w Warszawie oraz pomysł wprowadzenia edukacji zdrowotnej do szkół, "w programie, którego w imię zdrowia będzie się deprawowało umysły i sumienia już nawet małych dzieci". "Nie wolno nam do tego dopuścić" - przekonuje.
30.11.2024 | aktual.: 30.11.2024 21:58
Metropolita krakowski abp Marek Jędraszewski podkreślił w liście, że tegoroczny adwent jest przygotowaniem nie tylko do Świąt Bożego Narodzenia, ale też do Roku Jubileuszowego.
"Wtedy to Ojciec Święty Franciszek w Bazylice św. Piotra w Watykanie uroczyście otworzy Drzwi Roku Świętego. Zgodnie z jego wolą, we wszystkich diecezjach świata Rok Jubileuszowy rozpocznie się w Święto Świętej Rodziny, 29 grudnia bieżącego roku i będzie trwał do kolejnego Święta Świętej Rodziny, czyli do 28 grudnia 2025 r." - podkreślił.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Zaznaczył, że uroczystości otwarcia Roku Jubileuszowego we wszystkich diecezjach rozpoczną się liturgią wniesienia krzyż do katedr. Arcybiskup tłumaczył, że zgodnie z zaleceniami Stolicy Apostolskiej, krzyż ma mieć "wymowną dla poszczególnych diecezji wartości związaną z otaczającym go kultem, z jego historią lub też z posiadaną przezeń szczególną wartością artystyczną".
"W związku z tym do Katedry Wawelskiej zostanie wniesiona replika krzyża z Nowej Huty, którego w 1960 r. bohatersko bronili przed komunistami jej mieszkańcy wraz z biskupem Karolem Wojtyłą, ówczesnym biskupem pomocniczym krakowskim. Chcemy w ten sposób nie tylko przypomnieć dramatyczne, a równocześnie budzące nadzieje wydarzenia sprzed 64 lat, ale także nawiązać do słów, które św. Jan Paweł II Wielki wygłosił dnia 4 czerwca 1997 r. w Zakopanem" - podkreślił.
Przypomniał, że papież apelował o to, by "bronić krzyża" i by nie pozwolić, aby "Imię Boże było obrażane w waszych sercach, w życiu rodzinnym czy społecznym". Jan Paweł II dziękował także za to, że "krzyż powrócił do szkół, urzędów publicznych i szpitali".
Jędraszewski o "deprawowaniu umysłów i sumienia dzieci"
Duchowny nawiązał też do sytuacji politycznej, a dokładniej m.in. do usuwania krzyży z urzędów w Warszawie oraz planów wprowadzenia edukacji zdrowotnej w szkołach.
"Wiemy wszyscy, jak aktualne są te słowa dzisiaj, kiedy w niektórych urzędach naszego kraju postanowiono usuwać krzyże z przestrzeni publicznej w imię tzw. świeckiego państwa. Wiemy też, że wraz z tą ideą, tak bardzo sprzeczną z naszą narodową tradycją, planuje się ograniczyć nauczanie religii w szkołach, a równocześnie wprowadzić obowiązkowy dla wszystkich uczniów przedmiot, w programie którego w imię zdrowia będzie się deprawowało umysły i sumienia już nawet małych dzieci. Nie wolno nam do tego dopuścić" - napisał Jędraszewski.
"W obliczu jawnego łamania gwarantowanego przez Konstytucję naszego państwa prawa rodziców do wychowywania ich dzieci, jak również wobec innych przejawów łamania dzisiaj prawa w Polsce, ciągle pozostaje nam do dyspozycji wielka i skuteczna broń - modlitwa za nas samych i za nasze zbawienie, jak również za Kościół i za naszą Ojczyznę" - podkreślił duchowny.
Edukacja zdrowotna to nowy przedmiot obowiązkowy, który ma wejść do szkół w przyszłym roku. Ma zawierać m.in. elementy zdrowia psychicznego i fizycznego, odżywiania, edukacji seksualnej czy profilaktyki.
Przedmiot skrytykował m.in. episkopat, który stwierdził, że "zagraża prawidłowemu rozwojowi dzieci i młodzieży".
Nowy przedmiot w szkołach
Edukacja zdrowotna będzie obowiązkowa od roku szkolnego 2025/2026. Kierownictwo MEN wielokrotnie podkreślało też, że przedmiot ten jest oczekiwany przez wiele środowisk, w tym przez rodziców.
W szkole podstawowej (klasy IV–VI) jeden z dziesięciu obszarów proponowanej podstawy programowej dotyczy dojrzewania. Uczniowie mają m.in. umieć opisywać fizyczne, psychiczne, emocjonalne i społeczne zmiany występujące w okresie dojrzewania i wyjaśniać różnice między dojrzewaniem fizycznym a dojrzałością psychiczną.
Propozycje przewidują, że uczniowie będą potrafili identyfikować "zmiany dotyczące dojrzewania należące do normy medycznej (np. różne tempo wzrostu, zmiana sylwetki, ginekomastia, nocne polucje, mutacja, wzmożone pocenie się, zmiana zapachu, mimowolne erekcje, owłosienie, wzrost piersi, pojawienie się miesiączki, trądzik, zachowania autoseksualne), a także odbiegające od normy medycznej (np. przedwczesne lub opóźnione dojrzewanie, stulejka, nieprawidłowa wydzielina z pochwy, nieprawidłowości związane z miesiączkowaniem)".
Będą też, jak wynika z propozycji, potrafili m.in. wymienić i stosować zasady higieny osobistej związanej ze zmianami okresu dojrzewania oraz omówić etapy cyklu miesiączkowego.
Dział poświęcony zdrowiu seksualnemu porusza pojęcia: zdrowie seksualne, seksualność i omawia ich pozytywny wymiar w życiu człowieka. Uczeń ma m.in. umieć omówić budowę i podstawowe funkcje narządów płciowych wewnętrznych i zewnętrznych, wyjaśnić proces zapłodnienia, najważniejsze fakty dotyczące przebiegu ciąży, porodu oraz opieki nad noworodkiem, a także wymienić stereotypy płciowe i wyjaśnić ich negatywny wpływ na funkcjonowanie.
Ma też umieć omówić zagadnienie autonomii cielesnej i to, w jaki sposób asertywnie o nią dbać; wymienić rodzaje zachowań dorosłego lub rówieśnika, które są przekroczeniem granic intymnych, wyszukać w Kodeksie karnym przepisy o ochronie seksualności osób poniżej 15. roku życia i znać możliwości uzyskania pomocy w sytuacji zagrożenia. (PAP)
Czytaj więcej: