Jak sztaby Kopacz i Szydło przygotowują się do debaty?
Należy określić swój cel i przekonać niezdecydowanych wyborców - mówią specjaliści od marketingu politycznego przed debatą Ewa Kopacz - Beata Szydło. Obecna pani premier z Platformy Obywatelskiej i kandydatka Prawa i Sprawiedliwości na to stanowisko spotkają się jutro przed kamerami.
Doktor Olgierd Annusewicz, ekspert od wizerunku z Uniwersytetu Warszawskiego zwraca uwagę, że przed taką debatą powinno się ćwiczyć. Najczęściej polityk siada w gronie współpracowników, którzy zadają mu trudne, lub niewygodne pytania. Odpowiedzi i reakcje kandydata są później analizowane i omawiane. Sztaby powinny się kierować zasadą „Myśl, że będzie dobrze, ale przygotuj się na najgorsze.”
Ważne są też elementy, które mogą zaskoczyć kontrkandydata. Specjalista przypomina incydent z flagą Platformy Obywatelskiej, którą podczas debaty Andrzej Duda wręczył Bronisławowi Komorowskiemu. Ten przekazał ją prowadzącej, która odłożyła symbol na podłogę. Elementem zaskoczenia było też wyreżyserowane spóźnienie Aleksandra Kwaśniewskiego, które wyprowadziło Lecha Wałęsę z równowagi.
Doktor Bartłomiej Biskup, specjalista od marketingu politycznego, podkreśla znaczenie tak zwanej komunikacji niewerbalnej. Jego zdaniem kandydatki powinny - na przykład - wystrzegać się zdecydowanych gestów i zdecydowanych kolorów w ubiorze. Spodziewa się, że podczas debaty zobaczymy obie panie w granatach lub beżach.
Spotkanie Ewy Kopacz i Beaty Szydło będzie transmitowane przez TVP, Polsat i TVN jutro - w poniedziałek.