Trwa ładowanie...

Historyk Stephan Scholz: fałszywe zdjęcia do zilustrowania wypędzeń Niemców

Niemiecki historyk Stephan Scholz twierdzi, że liczne zdjęcia wykorzystywane przez media do zilustrowania losu niemieckich wypędzonych z Europy Wschodniej po II wojnie światowej powstały w rzeczywistości wcześniej, czasem na zamówienie propagandy nazistowskiej.

Historyk Stephan Scholz: fałszywe zdjęcia do zilustrowania wypędzeń NiemcówŹródło: PAP/EPA
d2yxdg9
d2yxdg9

Zdaniem naukowca z Oldenburga taki nieprawdziwy materiał znalazł się między innymi w trzyczęściowym serialu "Wypędzeni" wyemitowanym w roku 2001 przez pierwszy program telewizji publicznej ARD. W części pierwszej "Ucieczka" znalazła się kilkusekundowa sekwencja pochodząca z nazistowskiej kroniki filmowej Wochenschau z 1940 roku.

Zdjęcia uciekających kobiet z dziećmi, przedrukowywane często przez magazyny typu "Geo" i gazety "Sueddeutsche Zeitung" czy "Bild" jako przykłady ucieczki Niemców przed nadciągającą Armią Czerwoną w latach 1944/1945, zostały wykonane przez brytyjskiego fotografa Freda Ramage i przedstawiają byłe więźniarki obozów koncentracyjnych, które przyjechały po wojnie do Berlina z Łodzi.

Z kolei w dokumentacji "Wielka ucieczka" drugiego programu telewizji publicznej ZDF wykorzystano zdjęcie z filmu nakręconego w 1927 roku, ukazującego losy Niemców na Górnym Śląsku po I wojnie światowej. ZDF pokazała zdjęcia z Wochenschau z 1940 roku w filmie o zatopieniu przez radziecki okręt podwodny statku "Wilhelm Gustloff" w 1945 roku.

ARD i ZDF potwierdziły wykorzystanie niewłaściwych materiałów. Nie można obecnie stwierdzić, jak doszło do pomyłki - oświadczyła rzeczniczka ARD. Redakcje zwracają uwagę, że zdjęcia w archiwach często są zaopatrzone w błędne podpisy.

Scholz opisał liczne przypadki wykorzystywania przez media niewłaściwych zdjęć w najnowszym wydaniu fachowego pisma "Zeithistorische Forschungen". Zaapelował przy tej okazji o bardziej odpowiedzialne postępowanie z historycznymi materiałami. - Trzeba wiedzieć, skąd pochodzą historyczne zdjęcia - powiedział historyk.

O wpadce ze zdjęciami poinformował w najnowszym wydaniu tygodnik "Der Spiegel".

d2yxdg9
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

WP Wiadomości na:

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d2yxdg9
Więcej tematów