Przełom w bezpieczeństwie pieszych? Szwajcarski projekt może być rewolucją

W Zurychu zakończone zostały testy nowego rozwiązania, zastosowanego w tramwaju. To rewolucja w kwestii bezpieczeństwa, co wprost wykazują testy. Eksperci podkreślają, że projekt może nawet ocalić życie.

Niewielka konstrukcja umocowana na przedzie pojazdu szynowego może zareagować w chwili zderzenia z "przeszkodą" na drodzeNiewielka konstrukcja umocowana na przedzie pojazdu szynowego może zareagować w chwili zderzenia z "przeszkodą" na drodze
Źródło zdjęć: © Licencjodawca
Barbara Kwiatkowska

Skuteczność rozwiązania potwierdzają testy. Symulacja wypadku przewiduje obecność na torach nieostrożnego przechodnia. Tramwaj jadący nawet z niewielką prędkością - w przypadku zderzenia - doprowadziłby do jego śmierci. Dzięki innowacyjnemu rozwiązaniu, tragedii da się uniknąć.

Zanim jednak dojdzie do uderzenia, które - gdyby chodziło o człowieka - zakończyć by się musiało tragedią - nagle i niespodziewanie zdarza się coś niezwykłego. Na przedniej części tramwaju błyskawicznie rozpina się poduszka podobna do dmuchanego materaca i niweluje skutki uderzenia. Manekin jest cały.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Ewakuacja do Brukseli? “Tusk robi cichą rekonstrukcję”

Testy przeprowadzone były w zajezdni tramwajowej VBZ w Zurychu Altstetten przy zaangażowaniu Federalnego Urzędu Transportu. Prototyp, opracowany przez francuskiego producenta pojazdów szynowych Alstom, powstawał w ciągu 2,5 roku.

Jak podaje portal ZüriToday, kierownik projektu Marcel Kunz powiedział przedstawicielom szwajcarskich mediów, że testy zakończyły się dobrym rezultatem. Wykazały, że poduszka powietrzna może rozwinąć się wystarczająco szybko i że sensowne jest jej użycie.

Rewolucja na torach. Wejdzie do masowej produkcji?

Tramwajowa poduszka powietrzna może przeciwdziałać wypadkom. Jest duża szansa na złagodzenie skutków uderzenia tramwaju w człowieka lub pojazd.

Pomimo udanych testów, zajmie to trochę czasu, zanim takie instalacje znajdą masowe zastosowanie. Alstom, który złożył już dokumenty, które doprowadzą do opatentowania wynalazku, będzie kontynuował projekt. Konieczne będą jeszcze prace nad poprawą funkcjonalności tego systemu zabezpieczeń.

Marcel Kunz wskazuje, że konstruktorzy chcą, by urządzenie reagowało jeszcze szybciej. Poduszka powietrzna w tramwaju jest wyzwalana przez czujniki, które są w stanie zidentyfikować niebezpieczną sytuację. Pod tym względem nowy system będzie jeszcze udoskonalany.

Źródło: ZüriToday

Wybrane dla Ciebie
Pożar zakładów mięsnych. "Sytuacja opanowana"
Pożar zakładów mięsnych. "Sytuacja opanowana"
Sabotaż na torach. "Nie ma takiej możliwości
Sabotaż na torach. "Nie ma takiej możliwości
Sekretne plany USA i Rosji. Przygotowują plan
Sekretne plany USA i Rosji. Przygotowują plan
Urzędnicy Pentagonu w Kijowie. Namawiają do negocjacji pokojowych
Urzędnicy Pentagonu w Kijowie. Namawiają do negocjacji pokojowych
Dywersja na kolei. Polska zwróciła się do USA o pomoc
Dywersja na kolei. Polska zwróciła się do USA o pomoc
Trzy ładunki na torach. "Fachowa robota"
Trzy ładunki na torach. "Fachowa robota"
Poranek Wirtualnej Polski. Pasmo publicystyczne
Poranek Wirtualnej Polski. Pasmo publicystyczne
"Ja swoje zrobiłem". Rewolucja w WOŚP
"Ja swoje zrobiłem". Rewolucja w WOŚP
Najnowsza prognoza. W dzień będzie cieplej, ale w nocy przyjdzie mróz
Najnowsza prognoza. W dzień będzie cieplej, ale w nocy przyjdzie mróz
Atak Rosji na Ukrainę. NOTAM w Lublinie i Rzeszowie
Atak Rosji na Ukrainę. NOTAM w Lublinie i Rzeszowie
Działo się w nocy. Polska poderwała myśliwce
Działo się w nocy. Polska poderwała myśliwce
Trzeci stopień alarmowy. Wiadomo, do kiedy będzie obowiązywał
Trzeci stopień alarmowy. Wiadomo, do kiedy będzie obowiązywał