"Gender w podręcznikach". Wyniki ogólnopolskiego raportu edukacyjnego
Kobiety stanowią tylko 24 procent autorek tekstów edukacyjnych - takie są pierwsze wyniki ogólnopolskiego raportu "Gender w podręcznikach". Według niego, aż 80 procent przedstawionych postaci w książkach do historii to mężczyźni.
Analizie dotyczącej prezentowanych wzorców kobiet i mężczyzn poddano 227 podręczników z 28 przedmiotów ze wszystkich szczebli edukacji.
Jak powiedział współautor raportu doktor Maciej Duda, stereotypy dotyczące płci są obecne nawet w prostym zadaniu z matematyki. - Pan Nowak oblicza domowy budżet. Pani Nowak oblicza pieniądze aby kupić dwa kilogramy ziemniaków. Bohaterki zadań potrzebują liczb by zajmować się domowymi obowiązkami, bohaterowie by zbawiać świat - wyjaśnił.
Doktor Marta Mazurek, współtwórczyni publikacji, podkreśliła, że wiedza z podręczników bywa oderwana od świata, w którym żyją ich odbiorcy. - Nasze wyniki wskazują, że podręczniki nie ukazują różnorodności społecznej, ludzkich typów czy zawodów. Są bardzo dalekie od rzeczywistości, w której żyją uczniowie i uczennice - powiedziała Mazurek.
Mazurek: nowy elementarz dla pierwszoklasistów łamie stereotypy
Dodaje, że zdarzają się również dobre praktyki, czego przykładem jest nowy elementarz dla pierwszoklasistów. - Książka stara się pokazać kobiety w niestereotypowych rolach. Nie znajdziemy tu mamy, która gotuje i siedzi w kuchni, ale taką, która jest astronautką i patrzy w niebo - wyjaśniła.
Pierwszy w Polsce raport dotyczący obrazu kobiet i mężczyzn w podręcznikach szkolnych powstał na Uniwersytecie Adama Mickiewicza w Poznaniu.
Trzytomowa publikacja pod tytułem "Gender w podręcznikach" będzie po raz pierwszy zaprezentowana na konferencji 10 września w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów w Warszawie.