Fundusze Europejskie wzmacniają edukację w polskich szkołach
Pandemia koronawirusa i związana z nią konieczność zdalnego funkcjonowania zaskoczyła wszystkich, a przed polską szkołą postawiła nowe, wyjątkowe wyzwania. Jak zapewnić każdemu uczniowi komputer na czas nauki? Jak skutecznie przygotować nauczycieli do prowadzenia lekcji z wykorzystaniem Internetu i multimediów? Z pomocą przyszły – i nadal przychodzą – Fundusze Europejskie.
Artykuł sponsorowany
To nie było łatwe – z dnia na dzień dyrektorzy szkół oraz rodzice uczniów stanęli przed ogromnym wyzwaniem logistycznym. Okazało się, że wiele dzieci, a także nauczycieli, nie ma w domu odpowiedniego sprzętu. Co zrobić, żeby zdalna szkoła była powszechnie dostępna? Na szczęście wiele samorządów bardzo szybko skorzystało z unijnych dotacji w ramach Programu Polska Cyfrowa, w którym został zorganizowany konkurs „Zdalna Szkoła”.
Pieniądze na sprzęt do wzięcia od zaraz!
Na pierwszą edycję „Zdalnej Szkoły” przeznaczono ponad 187 milionów złotych. Konkurs cieszył się dużym zainteresowaniem.
– Od 1 kwietnia wnioski złożyło prawie 99% uprawnionych samorządów – mówi Małgorzata Jarosińska-Jedynak, minister funduszy i polityki regionalnej.
„Zdalna Szkoła Plus” jest kontynuacją tego programu. Również tym razem samorządy mają szansę na pomoc z unijnych środków. Pieniądze jeszcze są – wystarczy złożyć wniosek. Dzięki dofinansowaniu gminy mogą kupić potrzebny sprzęt komputerowy dla szkół i użyczać go najbardziej potrzebującym uczniom oraz nauczycielom.
Zachęcamy do jak najszybszego składania wniosków. Nie jest to trudne, o czym przekonali się na przykład samorządowcy z gminy Trzebiel. Gmina skorzystała z takiej dotacji już drugi raz i otrzymała 44 tysiące złotych. Tym razem kupiła 21 laptopów z oprogramowaniem.
Unijne pieniądze czekają na kolejne gminy. Wnioski można składać do 30 września za pomocą aplikacji, którą znajdziesz tutaj
Jednak sprzęt to nie wszystko. Potrzebne są również zupełnie nowe kompetencje nauczycieli.
Bezpłatne szkolenia z kompetencji cyfrowych, czyli „Lekcja: Enter”
Wprowadzenie zdalnej nauki zmusiło nauczycieli do opanowania wielu nowych umiejętności w bardzo krótkim czasie. Przykładem są: sprawne korzystanie z cyfrowych zasobów edukacyjnych, prowadzenie lekcji z wykorzystaniem Internetu i multimediów czy tworzenie własnych atrakcyjnych materiałów.
Jak pomóc nauczycielom w tym niełatwym zadaniu? Gdzie znaleźć wsparcie metodyczne oraz bezpłatne szkolenia ze stosowania różnych narzędzi cyfrowych? Naprzeciw tym potrzebom wychodzi „Lekcja: Enter”. To także projekt realizowany przy wsparciu Programu Polska Cyfrowa.
Jesteś nauczycielem lub dyrektorem szkoły? Dzięki programowi „Lekcja: Enter” możesz rozwijać swoje kompetencje cyfrowe podczas bezpłatnych szkoleń.
Dowiesz się między innymi:
- jak w pełni korzystać z dostępnych e-zasobów,
- jak je dostosowywać do potrzeb konkretnych lekcji i uczniów,
- jak tworzyć własne materiały (na przykład na platformie epodreczniki.pl).
W czasie szkoleń można też poznać aktywne metody nauczania lub dowiedzieć się, jak je udoskonalić. Są to między innymi odwrócona lekcja (uczniowie podczas przygotowania do następnego tematu zajęć korzystają z zasobów sieci) czy webquest (przeszukiwanie Internetu w celu znalezienia informacji na zadany temat).
Jak i gdzie się zgłaszać?
Jeśli jesteś nauczycielem, nie przegap tych szkoleń! Kompetencje cyfrowe mogą stać się twoją mocną stroną, a prowadzenie lekcji zdalnych nie będzie już takie trudne. Poproś dyrektora szkoły, żeby jak najszybciej zgłosił cię na bezpłatne szkolenie.
Listę organizatorów znajdziesz tutaj.
„Lekcja: Enter” – trenerzy pilnie poszukiwani
Projekt „Lekcja: Enter” ma ambitne cele. Po pierwsze, nauczyciele zostaną przeszkoleni, jak korzystać z narzędzi cyfrowych. Po drugie, nauczyciele informatyki będą doskonalić swoje umiejętności.
Dlatego zachęcamy wszystkie podmioty, które mają kompetencje do szkolenia nauczycieli, żeby zgłosiły się do konkursu. Nabór wniosków rusza już jesienią. Czeka 100 grantów o wartości do 450 tys. złotych każdy. Szczegóły tutaj.
Nauczanie zdalne to lekcja, którą musieli w bardzo krótkim czasie przyswoić zarówno uczniowie, jak i nauczyciele. Mimo początkowych trudności zdalna szkoła z każdym dniem była coraz bardziej dostępna. Niemała w tym zasługa samorządów, które skutecznie sięgnęły po kompleksową pomoc z Funduszy Europejskich. Dzięki dotacjom tysiące uczniów otrzymało komputery, a nauczyciele – merytoryczne wsparcie w postaci bezpłatnych szkoleń. Prowadzenie lekcji w Internecie czy korzystanie z cyfrowych zasobów edukacyjnych to coraz bardziej doceniane kompetencje przyszłości.
Artykuł sponsorowany
WP Wiadomości na: