FSO wysłało 1500 pracowników na urlopy
Około 1500 pracowników zakładu FSO na Żeraniu
przebywa na przymusowych urlopach. Przerwa w produkcji potrwa do 22
czerwca.
Franciszek Piotrowski, przewodniczący NSZZ "Solidarność" w FSO twierdzi, że przerwa w produkcji planowana była już na początku roku. Kolejny przestój przewidziany jest od połowy lipca do połowy sierpnia.
O przerwie w produkcji na Żeraniu poinformował poniedziałkowy "The Wall Street Journal Polska".
To nie jest tak, że cały zakład stoi; ok. 200 osób średnio dziennie pracuje; są prowadzone m.in. prace remontowe i prace związane z wysyłkami samochodów - powiedział PAP prezes FSO SA Janusz Woźniak. Przerwa jest uzgodniona ze związkami zawodowymi, zasady nieświadczenia pracy i urlopów także - podkreślił.
Piotrowski wyjaśnił, że wynagrodzenie pracowników na przymusowych urlopach w związku z przestojem "to wielkość między 65 a 75 proc. nominalnego zarobku brutto". Dodał, że urlopami tymi objęci są wszyscy pracownicy, także administracyjni oprócz m.in. pionów personalnego i finansowego.
Prezes Woźniak pytany, czy jest to jedyny przestój planowany w tym roku, powiedział, że zależy to od oceny sytuacji.
W ciągu trzech miesięcy produkcja samochodów w Polsce spadła o 22 proc., eksport zmniejszył się o 16 proc.; w polskiej motoryzacji straciło pracę 20 tys. ludzi - skomentował. Ta sytuacja jest podstawą do przerwy u nas - dodał.
Przewodniczący Solidarności w FSO pytany o możliwość zamknięcia zakładu, odparł, że "taki scenariusz się nie spełni, bo fabryka nie ma żadnych długów, pytanie jest tylko, czy będą zlecenia".
Pracujemy na zlecenie General Motors w Korei, a sytuacja wynika z problemów całego koncernu i braku skoordynowanej polityki - dodał Piotrowski. Przypomniał, że w marcu i kwietniu z FSO na Żeraniu zostało zwolnionych 650 pracowników.
Większościowym udziałowcem FSO SA jest UkrAVTO, właściciel AwtoZAZ-u, który wykupił długi Daewoo-FSO. Do końca 2006 r. FSO produkowało Lanosa i Matiza; obecnie produkuje Chevroleta na rzecz GM Daewoo Auto & Technology (GM DAT) w Korei. Pełne możliwości zakładu sięgają 250 tys. samochodów rocznie; przed przestojem zakład na Żeraniu pracował na jedną zmianę.