Europejscy detaliści przewidują wprowadzenie płatności elektronicznych i kas samoobsługowych
Połowa sprzedawców detalicznych w Europie uważa, że w najbliższej
przyszłości niezbędne będzie wprowadzenie płatności
elektronicznych, natomiast jedna piąta myśli podobnie o kasach
samoobsługowych. Przeprowadzone na zlecenie Visa Europe badanie
"Sklep Przyszłości 2012-15" pokazuje najważniejsze trendy w tej
branży handlu.
Wprowadzenia skomputeryzowanych kas samoobsługowych oczekuje 22 proc. detalistów w siedmiu krajach objętych badaniem, przy czym największy optymizm w tym względzie wykazali respondenci z Norwegii (25 proc. wskazań). Natomiast według 50 proc. ankietowanych warunkiem koniecznym dla rozwoju różnych form zakupów obsługiwanych przez samych klientów stanie się uruchomienie płatności elektronicznych, takich jak karty wielofunkcyjne, łączące różne formy płatności (kredytowe, debetowe, lojalnościowe) (35 proc. wskazań) i płatności z wykorzystaniem telefonii komórkowej (33 proc. głosów).
Detaliści europejscy przewidują też, że w relacjach z klientami i w staraniach o ich przyciągnięcie do sklepu coraz większego znaczenia nabierać będzie również przestrzeganie zasad społecznej odpowiedzialności biznesu, takich jak redukcja zużycia materiałów opakowaniowych, zmniejszenie odpadów i obniżenie całkowitej emisji dwutlenku węgla. 41 proc. ankietowanych uważa, że do propagowania zdrowej żywności wykorzystywane będą technologie elektroniczne - zarówno w sieci, jak i punktach sprzedaży. Natomiast udział handlu internetowego w całości sprzedaży badani ocenili na 19 proc.
Prawie 70 proc. detalistów sądzi, że w latach 2012-15 dalej będą prowadzić swoje sklepy, a w Niemczech odsetek przekonanych o tym wynosi 82 proc. Według ankietowanych w niedalekiej przyszłości przybędzie sklepów większych, ale za to obsługiwanych przez mniejszą liczbę pracowników.
- Wyniki badania pokazują, że sklep przyszłości będzie wykorzystywał całą gamę nowych technologii, zorientowanych na jeden cel: większą wygodę klienta osiągniętą przez wyższy stopień indywidualizacji usług sklepowych przekładający się na sukces biznesowy - ocenił Kelvin Smith, wiceprezes Visa Europe.
Zatytułowany "Sklep Przyszłości 2012-15" raport został sporządzony na zamówienie Visa Europe przez brytyjski ośrodek badawczy Centre for Retail Research. Przedstawia on wyniki ankiety przeprowadzonej wśród 300 dużych i średnich detalistów w siedmiu krajach europejskich: Francji, Niemczech, Włoszech, Holandii, Norwegii, Szwecji i Wielkiej Brytanii. Respondentów zapytano o przewidywany przebieg głównych zmian w całym handlu detalicznym w latach 2012-15.